Als je wilt afdingen, wees aardig! Sommige inkopers denken dat als zij de verkoper niet zo aardig behandelen, deze dan zenuwachtig wordt en dan maar veel korting gaat geven. Onnodig laten wachten, gesprek afkappen, soms zelfs beledigen, grof of bot zijn. Sommige mensen zijn gewoon niet aardig! Zouden ze echt denken dat de verkoper zijn of best gaat doen om voor zo’n type de beste oplossing te bedenken. Of hun manager gaat overtuigen dat deze vervelende klant echt veel korting verdient?

Integendeel zelfs. Ikzelf verdubbel mijn prijzen als ik iemand niet zie zitten. Het aardige is als ze dan toch ja zeggen, ik opeens behoorlijk makkelijk met dat negatieve gedrag om kan gaan. Maar voor de klanten die je mag en jou ook sympathiek behandelen, zet je vaak en snel je beste beentje voor. Doe je graag iets meer, maakt een paar uur extra minder uit.

Dus onthoudt, als je afdingt, wees aardig. Je vergroot je inkoopkansen! Denk maar bij de verkoop van een huis. Stel er zijn twee mensen die hetzelfde bedrag bieden. Wie gun je dan de verkoop, de vervelende of de aardige?

Succes met de verkoop.

Jef