Een plan maken is eigenlijk best makkelijk. Een goed plan bestaat uit vijf stappen.

  1. Doel
  2. Activiteiten om dat doel te bereiken
  3. Planning van de activiteiten
  4. Begroting (kosten – opbrengsten)
  5. Evaluatie en bijsturing

Moeilijker is het niet! Deze opzet geldt voor elk plan. Voor een Persoonlijk Ontwikkel Plan, een Marketingplan, een Verkoopplan of een Businessplan. De vijf hoofdstappen horen erin te staan, hoewel begroting soms wel weggelaten kan worden. Natuurlijk, als je een marketingplan schrijft, is je geleerd om een complete SWOT-analyse, confrontatiematrix, enzovoort toe te voegen, maar realiseer je dat je dat onderzoek alleen maar toevoegt om daarna de juiste activiteiten te bedenken. Prima natuurlijk, zolang je de vijf hoofdstappen niet vergeet!

Ik heb veel plannen mogen lezen en vaak ontbrak een of meer van de vijf basisstappen. Een communicatieplan zonder doelstelling. Een schitterend accountmanagersplan met een SWOT-analyse van hoog niveau, maar de activiteiten die de accountmanager komend jaar zou moeten doen om de doelstelling te bereiken stonden er niet in. Ook een keer een accountmanagersplan met uitstekende analyse hoe het zal komen dat de omzet komend jaar 15% zou dalen, maar zonder acties om dit te voorkomen of nieuwe omzet te winnen.

Hoe staat het met jouw plannen?

Succes met je (verkoop)activiteiten!

Jef