Een ambassadeur is klant die reclame voor je maakt. De beroemde “Mond-tot-mondreclame”! Ik hoorde eens iemand zeggen dat mond-tot-mondreclame de beste reclame is die er bestaat en dat die nog gratis is ook. Het eerste is waar, maar deze reclame is beslist niet gratis. Sterker nog, het is de duurste reclame die er is. Alle inspanningen die je doet om van een suspect tot een ambassadeur te komen zijn niet gratis, maar kosten jou een hoop tijd, moeite en geld. Kortom wees heel zuinig op je ambassadeurs.

De NPS-score stelt dat een klant pas jouw bedrijf gaat promoten als de klant een 9 of een 10 geeft als antwoord op de vraag of ze jouw bedrijf zouden aanbevelen. Een 7 en een 8 als score is neutraal. En als de klant een 6 of lager geeft, maakt deze klant mogelijk anti-reclame voor je bedrijf. Ga jij eten bij een restaurant als een vriend dat restaurant een zesje gaf?

Het verschil tussen een ambassadeur en een review is groot. Je weet dat sommige bedrijven flink rommelen met hun reviews. Soms kan je dat eenvoudig tussen de regels door lezen. Maar een ambassadeur beveelt je aan in zijn of haar netwerk, het zijn dus echte reviews van personen die je kent en kan vertrouwen. Daarom zijn ambassadeurs goud waard!

Wanneer beveel jij een bedrijf aan?  🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!

Komende workshops
Informatie over incompany training
Ontvang GRATIS verkooptips!
Informatie over competentiemeting