De klant is blij verrast als je meer of sneller levert dan je beloofd hebt. Minder beloven bied je dus de mogelijkheid om meer of sneller te leveren, zonder dat het jouw organisatie of jezelf in de problemen brengt. Of geld kost!

Formule van klanttevredenheid:

(Wat de klant  krijgt) – (Wat ik de klant heb beloofd)  =  Mate van klanttevredenheid

Je ziet dus hoe je de klanttevredenheid simpel kan verhogen door of meer te geven of minder te beloven of door het allebei te doen. Meer geven kost geld en gaat dus direct ten koste van de winst. Minder beloven is een goedkopere oplossing. Beloof niet te veel dus!

Foutjes:

Sommige verkopers willen zo graag verkopen dat ze de klant van alles beloven. Niet doen!

Sommige verkopers zijn zo blij als ze een akkoord krijgen, dat ze opeens van alles extra beginnen te beloven zonder dat de klant erom vraagt. Niet doen!

Als de klant na de afsluitvraag stil is betekent dat hij/zij nadenkt. Sommige verkopers gebruiken die stilte om extra beloften te doen. Niet doen!

De klant vraagt bij het afsluiten om allerlei toezeggingen. Niet doen! Geen toezeggingen doen zonder de kosten ervan berekend te hebben. En als je toezeggingen doet, dan ook iets gelijkwaardigs terugvragen!

Beloof niet te veel dus want:

“Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven.” 

 

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!