Het Business Model Canvas is een model om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen. Met name die laatste optie maakt het een handig hulpmiddel voor professionele BtB-verkopers die zich werkelijk in hun klanten willen verdiepen!

Het model is bedacht door de Zwitserse managementgoeroe Alexander Osterwalder en is lekker compact! In een middagje brainstormen vul je enthousiast het model en creëer je zomaar een nieuw bedrijfsmodel. Wow! Het model is praktisch en stimuleert creativiteit en discussie. Heerlijk om te doen!

Als BtB-verkoper kan je redelijk snel het businessmodel beschrijven van een bedrijf waaraan jij iets wilt verkopen. Door het vullen van de 9 bouwstenen krijg je dieper inzicht in hoe dat bedrijf functioneert. Dat is een prima gespreksvoorbereiding. Aan welke bouwsteen of zelfs -stenen biedt jouw product of dienst extra toegevoegde waarde? En waar bestaat die uit? Zorg dat je die vraag in jouw gesprek beantwoordt, want het is de vraag die klant in zijn hoofd heeft.

In het model staan de bouwstenen ‘Kosten’ en ‘Opbrengsten’ niet voor niets naast elkaar! Omdat jouw product of dienst de ondernemer geld kost, wil die weten waar en hoe snel die kosten terugverdiend worden. Soms simpel, soms wat moeilijker om dat aan te tonen. ?

Succes met je gespreksvoorbereiding! Heb je er moeite mee? Maak dan een afspraak!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!