1. Het zet jezelf mentaal op scherp.
  2. Je dwingt jezelf doelgericht te zijn. Bezoeken zonder doel zouden verboden moeten worden! Te vaak horen we “relatiebeheer” als doel. Dit is een te vaag doel en vooral zonde van je dure tijd. Koffie drinken is leuk, maar effectief?
  3. Met een goede voorbereiding stel je de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen.
  4. Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren en waardeert je als professional. Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee.
  5. Met een goede voorbereiding ben je beter voorbereid op een aantal door de klant naar voren te brengen specifieke vragen en bezwaren. Je kunt nu zelf je vragen in de inventarisatiefase alvast aanscherpen.
  6. Met een goede voorbereiding stel je gerichte vragen met kans op een beter resultaat uit je inventarisatiefase (sneller het ‘hart’ van de klant raken).
  7. Met een goede voorbereiding kom je professioneel over waardoor je betere scoringskansen krijgt (inclusief het “persoonlijk gunnen” aspect).
  8. Met een goede voorbereiding ben je in staat om alvast mogelijke (creatieve) oplossingen te bedenken die je later in het gesprek kunt gebruiken en aanscherpen.
  9. Met een goede voorbereiding bespaar je tijd. Je stelt gerichter vragen en raakt sneller de kern.

Als je deze 9 voordelen leest, snap je niet dat er toch nog steeds verkopers zijn die onvoorbereid naar een klant gaan! Lees ook over de andere verkoopfouten die verkopers wel eens maken en jij dus kan voorkomen!

Veel succes met het voorbereiden!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!