Een vriendelijke begroeting is een prima begin van een gesprek met je klant. En eigenlijk een niet meer dan normale gewoonte. Het viel me op dat in Duitsland een gemiddelde winkelmedewerker of serveerster mij beleefder en vriendelijker begroet bij binnenkomst dan ik in Nederland gewend ben. Nogal wat keren word ik in Nederland in een winkel begroet met een soort Neanderthalergroet (mwhoi) terwijl het Neanderthal toch echt in Duitsland ligt. Hoe kan dat?
Bij nader onderzoek blijkt het Neanderthal slechts 164 km van Den Bosch te liggen, dus wellicht verklaart dat het? Nee, niet echt. Mogelijk dat de formelere cultuur in Duitsland de juiste verklaring is. Bovendien lijkt de gemiddelde leeftijd van winkelpersoneel in Duitsland ook hoger te liggen. Twee mogelijke verklaringen voor de beleefdere begroeting bij binnenkomst van klanten. En al hou ik niet van een formele cultuur, de klantgerichtere vriendelijke begroetingen bevielen mij wel. Als Nederlands bedrijf zou je dit toch eigenlijk ook moeten willen? Het lijkt me niet dat er een cultuuromslag en flinke trainingsronde voor nodig is om jouw personeel de klanten voortaan met een vriendelijke en beleefdere goedemorgen, goedemiddag of goedenavond te laten begroeten. En hoe dan verder? “Waarmee kan ik je helpen?” of “Waarmee kan ik u helpen?”.

Wat vindt u? Wat vind jij?

Jef

Druk hier voor een de aankomende workshops!
Druk hier voor meer verkooptips!