Welke grote voordelen zou het voor jou als verkoper hebben, als je tijdens het gesprek doorlopend feedback van de klant zou krijgen hoe hij of zij jouw gesprek ervaart? Juist, je kan het gesprek bijsturen als het niet goed gaat en zo je verkoopkansen vergroten.

roos van leary, feedback op jouw verkoopgesprek

De Roos van Leary leert je dat in een gesprek de ene gesprekspartner reageert op de ander en vice versa. Als je dus goed op de reacties van de klant let en je deze koppelt aan de Roos van Leary kun je zien hoe de klant reageert op jou! Het is als ware een spiegel van je eigen gedrag!

Voorbeeld: Stel dat een klant zich steeds zit te verdedigen? En dat terwijl jij heel vriendelijk en beleefd wat vragen stelt? Realiseer je dan dat de klant deze vriendelijke vragen op beleefde manier gesteld dus toch als een aanval ervaart en als reactie daarop zich steeds verdedigt. Realiseer je dat je gesprekspartners bepaalt hoe hij jouw vragen vindt en niet jij!

Als je dit begrip hebt, kun je het gesprek bijsturen. En als verkoper moet dat dan vooral doen, want klanten die zich steeds moeten verdedigen kopen over het algemeen heel weinig! Nou ja, of je moet in de wapenhandel zitten toevallig!

Theoretisch is het dus vrij simpel. Voordat je dit op een natuurlijke wijze kan, moet je het flink oefenen. Heb je hulp nodig, druk dan op knop “KOM IN GESPREK”

Veel succes in de verkoop!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!