Tijdens een rollenspel waarin de adviseur mijn vrouw (door trainingsacteur gespeelde vrouw) en mij moest adviseren, richtte hij zich vooral op mijn vrouw. Nu kon ik dat aan de ene kant wel begrijpen; ze is immers een stuk knapper en liever dan ik. Maar na verloop van tijd begon ik me behoorlijk te vervelen. De adviseur stelde een reeks vragen aan mijn vrouw en informeerde dan bij mij of bij mij hetzelfde speelde. Waarom ik dan vriendelijk ja zei. Dit herhaalde zich een paar keer en toe ging ik uit pure verveling maar Wordfeud spelen. Dat laatste tot grote ergernis van de adviseur. In de nabespreking viel hij mij ook aan daarover. “Dat kan je als klant toch niet maken om te gaan Wordfeud spelen tijdens een gesprek!” , vond hij! Wat vind jij?

Gelukkig hadden we het hele gesprek op film opgenomen en kon ik vragen of hij  deze eens wilde kijken en of de klant (ik) in het begin ook al zo ongeïnteresseerd was. En hoe het kwam dat ik tijdens het gesprek wel afgehaakt was. Wie was daar verantwoordelijk voor? Heel leerzaam!

Als je dus een gesprek voert met meerdere personen, moet je ervoor waken dat je je teveel op één van de personen richt. Als je dat wel doet, lijkt he gesprek aardig te lopen, totdat de gesprekspartner die geen of nauwelijks aandacht krijgt, finaal  afhaakt.

Betrek dus alle gesprekspartners in het gesprek! Kost meer moeite, maar het voorkomt problemen later. Vergeet niet, degene die het minste zegt, kan wel eens de beslisser zijn!

Succes!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!