Help een klant te beslissen! Een goede verkoper achterhaalt bij een klant welk probleem opgelost moet worden of welke uitdaging moet worden aangegaan. Misschien denk je dat het, als je dat weet, simpel is om de verkoop af te ronden, maar dat hoeft niet zo te zijn. De beslissing om zaken met je te gaan doen of niet, heeft de klant mogelijk al eerder genomen. Bijvoorbeeld toen de klant de website van jouw bedrijf bezocht. Of toen jij belde voor een afspraak. Of toen jij binnenstapte en je voorstelde. De beslissing kan in een fractie van een seconde gemaakt worden en is niet altijd te onderbouwen met logische argumenten! Zelfs als een klant een afweging van de plussen en minnen maakt, zijn de keuzes welke plussen en welke minnen meewegen weer emotioneel. Er speelt dus meer dan logica! Sterker nog, het gevoel van de klant en de invloed van de (sociale) omgeving spelen een doorslaggevende rol. Beslissen tot iets dat afwijkt van wat (sociaal) gebruikelijk is, brengt extra risico’s met zich mee, die een klant alleen accepteert als dat echt nodig is. Oftewel, liever niet dus. De klant kiest liever voor een vertrouwde oplossing. Zorg er dus voor dat je referenties kunt geven!