Hoewel de beste verkopers introvert zijn, zijn toch de meeste verkopers extravert. Als je dus vraagt hoe het gaat, krijg je direct geweldige verhalen en als ze je uitleggen waarom iets niet gelukt is, nog mooiere! Herkenbaar? ☺ Daarom kijk ik liever naar cijfers als ik een bedrijf help.

Als je als bedrijf gaat meten wat de verkopers doen, levert dat vaak  direct een flinke verbetering op! Dat vinden sommige verkopers niet zo leuk. Maar een matige of zelfs slechte verkoper die flink actief is, verkoopt echt veel meer dan een geniale verkoper die niets of weinig uitvoert! Het diepterecord dat ik bij een organisatie tegenkwam was een full time accountmanager die maar liefst 17 bezoeken per jaar deed! De opvolger deed 520 bezoeken per jaar. Wat denkt u dat het effect op de omzet geweest is? Daalt die of stijgt die?  Laatst weer een verkoper tegengekomen die zo’n 70 bezoeken per jaar deed. Een fulltime verkoper die echt geen olietankers of zo verkocht. Hoe krijg je je week vol?
Ik ben een keer “Het Aantallenmannetje” genoemd! Een groter compliment kan je mij niet geven! Immers, het gaat om aantallen! Aantal afspraken, aantal bezoeken, aantal offertes, aantal orders en omzet. Allemaal aantallen, allemaal getallen! Meet, meet, meet, enz.

En natuurlijk is de kwaliteit ook heel belangrijk en natuurlijk moet dat meetellen als je het gewenst aantal gaat bepalen. Maar dat verhindert het meten van de kwantiteit niet!

Succes met je aantallen!

Jef van Wingerden
Het Aantallenmannetje

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!