Of je nu een brief of een tekst voor je nieuwe website schrijft, je wilt graag dat deze klantgericht is. Een eenvoudige check kun je met de arceerfunctie van Word of als de tekst op papier staat, met echte arceerstiften uitvoeren.

Een voorbeeldtekst die ik van een website gekopieerd heb: “Onze glasservice is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor reparatie van een kapotte ruit. Wij kennen de regio als geen ander, leveren de beste service tegen een zeer scherpe prijs.” In deze tekst lees ik veel zaken die ik als klant aantrekkelijk vind, maar de tekst is niet klantgericht maar organisatiegericht. Dat kan je eenvoudig zichtbaar maken door de tekst in Word te plakken en de woorden ik, wij, mijn, de, bedrijfsnaam rood te arceren en de teksten jij, je, u, uw jou, jullie, jouw groen. Hoe groener een tekst is, hoe klantgerichter, hoe roder hoe interngerichter. Hoe langer de tekst, hoe meer de kleur oftewel het intern- of klantgerichte opvalt!

Organisatiegericht/intern gericht

Je kunt de tekst klantgericht herschrijven door de zinnen te verbouwen met en het onderwerk van de zin steeds de klant te laten zijn.

Klantgericht

De middelste zin kun je ook nog weglaten! Wat is mijn voordeel dat deze glaszetter deze regio als beste kent? Sneller ter plaatse? Voer er bijvoorbeeld aan toe. U kunt er op vertrouwen dat ook de kit weer professioneel aangebracht wordt.

Plak dus jouw websiteteksten eens in word en ga met de arceerfunctie aan de gang!

Succes met (her)schrijven van je teksten!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!