Hoe voorkom je dat klanten weglopen?

Veel bedrijven denken bij het “laten stijgen van de omzet” direct aan het werven van klanten terwijl een goed plan om klanten te behouden vaak sneller en goedkoper resultaat geeft. Het leuke is dat je niet hoeft te kiezen, doe allebei!

Laatst had ik een gesprek over Italiaans eten. Ben zelf gek op pasta en pizza en ik stelde dat je van dat Italiaanse eten niet de slankste wordt. Mijn gesprekspartner vertelde me dat Italiaanse vrouwen bewust hun mannen zo verwennen met heerlijk eten dat ze een beetje dikker worden en daarmee minder aantrekkelijk voor de jongere concurrerende Italiaanse schonen. Geweldig! Ik weet niet of er ook maar iets van waarheid in dat verhaal zit, maar de gedachtegang is in ieder geval grappig. Een bijzondere en creatieve behoudsstrategie!

Kan je daar commercieel wat mee? Hoe voorkom je dat klanten weglopen? Jouw klanten verwennen en verrassen werkt in ieder geval!

En je klanten door jouw verwennerij minder aantrekkelijk voor de concurrentie laten worden? Na diep nadenken bedacht ik hoe dat ook in de commercie voorkomt.

Heb jij mooie voorbeelden hoe jij je klanten verwent en verrast?

Succes in de verkoop!

Ciao!

Jef