Humor bij verkopen! Lees deze tip.

Humor bij verkopen!

Na drie moppen wordt het tijd om eens serieus stil te staan bij humor!

Wat is humor:
πŸ˜„ Plotselinge opluchting of vermindering van spanning.
πŸ˜„ Verrassende wending of onverwacht antwoord.
πŸ˜„ Sterke incongruentie: twee gedachte of zaken die sterk verschillen qua betekenis of emotionele inhoud.
πŸ˜„ Vorm van leedvermaak.
πŸ˜„ Tegenstrijdige waarneming van de linker- en rechterhersenhelft.

Voordelen van humor:
πŸ‘πŸ» Maakt gesprek leuker
πŸ‘πŸ» Zorgt voor ontspanning
πŸ‘πŸ» Verlicht stress
πŸ‘πŸ» Brengt plezier in je leven
πŸ‘πŸ»Verbetert je stemming
πŸ‘πŸ» Vergroot je veerkracht
πŸ‘πŸ» Verbeter de relatie!
πŸ‘πŸ» Je onderscheidt je!

Gevaar van humor:
Humor is subjectief. Wat de een leuk vindt, vindt de ander flauw, ongepast, seksistisch of choquerend. Het is een kunst om in te schatten hoe een grapje valt bij je doelgroep. Cabaretiers houden proefvoorstellingen waarin menige grap sneuvelt.
Humor is ook regionaal gebonden. Groot verschil tussen Britse en Amerikaanse humor? Of tussen Hollandse en Vlaamse?
Ook hebben ontwikkelingen als Me-too en BLM invloed op wat wel of niet gepast is.

Gebruik van humor in het verkoopgesprek:
πŸ‘πŸ»Β Gebruik humor in je contacten met klanten en ervaar de vele voordelen. De klanten waarderen je meer en onthouden jou en je gesprekken beter. Je gesprekken lopen ook meer soepel en je scoort hoger!
🀑 Overdrijf niet. Niemand koopt graag van een clown. Humor is als zout, gebruik het met mate. Timing is everything! Ken je grenzen.
πŸ™Β Mocht je ook de nadelen ervaren door een gesprekspartner die negatief op een grapje reageert. Bied dan je excuses aan en zeg dat het niet zo bedoeld hebt. De klant ontspant dan vast wel weer. Zo niet, zoek dan een nieuwe leukere klant! Andersom kan het ook, als een klant van je steeds seksistische of racistische grappen maakt, heb jij het recht om jouw grens te trekken. De klant past zich vast aan. En zo niet, …
πŸ€”Β Wees dus extra voorzichtig bij nieuwe belangrijke klanten. Lach wel om de grappen van je klant en houd die van jezelf voor je!

Wat is jouw ervaring met humor?

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!

Volg de webinar ‘Verkopen in deze coronatijd!’
Ontvang GRATIS verkooptips!