13. Vraag of de klant nog iemand in zijn netwerk kent die (OOK) INTERESSE in jouw product/dienst zou kunnen hebben.

Deze vraag kan je omzet verdubbelen! Stel hem dus!

En ook is het de ultieme evaluatie van je gesprek! Als je een fijn professioneel verkoopgesprek gevoerd hebt, zal de klant je best een lead willen geven uit zijn netwerk! Misschien zelfs wel meer! De klant gunt het je!

Een belangrijke vereiste is er wel: je moet er wel om vragen! Ja, er zijn klanten die het spontaan aangeven, maar als jij het consequent vraagt, zal je ook een consequente stroom van nieuwe kansen krijgen! Het aardige is dat je daarmee de omzetwaarde van een potentiële klant verhoogt en daarmee het beschikbare budget voor leadgeneratie. Een groeistrategie dus.
Ik kon een keer achteraf concluderen dat deze vraag mij vijf nieuwe klanten opgeleverd had. Het leuke was dat ik op dat moment kocht en niet verkocht. Hoe dat kan? Ik toonde zoveel belangstelling in het product dat de verkoper uiteindelijk ook aan mij vroeg “Wat doe jij eigenlijk?” En toen …

Jef

Lees alle Gouden Verkoopregels