Meestal word ik in een winkel uitstekend geholpen. Maar het gebeurt ook wel dat ik me in een winkel niet welkom voel, omdat ze mij als klant geen enkele aandacht geven. Soms irriteer ik me aan het niveau van de verkoper die nog minder verstand van de producten heeft dan ik. En heel zelden word ik als klant onbeschoft behandeld. Er bestaan dus hele slechte verkopers! Maar hoe zit het met de andere kant van de medaille?

Als we naar de klant gaan kijken, in hoeverre gedraagt deze zich nog koninklijk?

Laatst was ik in een winkel waar een vrouw luid een telefoongesprek via de luidspreker voerde terwijl de verkoper de gekochte spullen inpakte. De verkoper deed tactvol net of het normaal is dat de halve zaak mee kon luisteren. Ik irriteerde me er kapot aan! Niet even kort van “Ik bel je zo terug.” Maar gewoon uitgebreid doorkletsen. Brrr.

Mijn dochter die in een supermarkt werkt, krijgt nog raardere klanten. Soms scheldend, soms commanderend, soms zelfs dronken. Sommige van deze klanten krijgen een winkelverbod. Terecht! Klant is alleen koning als die zich fatsoenlijk gedraagt!

Maken jullie ook wel eens merkwaardig winkelgedrag mee? En hoe ga je daarmee om?

Succes met de bijzondere klanten!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN training van acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken salestrainingen en klantgerichtheid!