Jouw doelgroep is de groep mensen of bedrijven waaraan jij jouw producten en/of diensten wil gaan verkopen.

Het belangrijk om deze doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de branche op wie jij je richt, maar ook de bedrijfsgrootte die jij wil helpen. Bepaal ook met wie jij allemaal contact wil hebben binnen die bedrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de inkoper, maar ook de commercieel directeur, de marketingmanager, etc.

Hoe beter je omschrijft, hoe preciezer je mikt! En net als bij echt schieten, hoe beter je mikt hoe groter de kans is dat je raakt schiet.

Als je jouw doelgroep te ruim kiest, beteken je waarschijnlijk WEINIG voor VEEL mensen. Slimmer is om VEEL te betekenen voor WEINIG mensen! Je kan je dan gemakkelijker onderscheiden ten opzichte van je concurrentie. Mocht de doelgroep te klein zijn, kies je eerst de ene branche en daarna de volgende! Is jouw doelgroep te groot, hak deze in behapbare mootjes!

Je kan jouw doelgroep nog beter in beeld brengen door het schrijven van persona’s. Hiermee geef je jouw doelgroep een gezicht waardoor je je makkelijker in hen verplaatst. Handig voor de ontwikkeling van communicatie!

Heb jij jouw doelgroep al goed in beeld? ?

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!