Leren van kattenharen. Lees deze verkooptip van ISTNWij hebben bij de eettafel heerlijk zittende stoelen en deze zijn dan ook favoriet bij onze kater Kareltje. Je kan precies zien waar de kater gelegen heeft, want hij laat een enorme bos haren achter. Het viel me op dat de kater op meerdere stoelen ligt. Dat doet hij echt niet om mij te pesten! Hij kiest gewoon de warmste stoel en dat is die waar iemand net van is opgestaan. De kater gaat dus gewoon voor zijn eigen voordeel. En mijn nadeel, dat ik meer stoelen weer moet ontharen? Dat interesseert Kareltje totaal niet. Nou kan je je er over opwinden, maar als je dat doet, kan je beter geen huisdieren nemen. Of misschien vormen andere stoelen ook een oplossing. Regelmatige borstelen van Kareltje helpt ook een beetje!

Wat kan je hier commercieel van leren?

Als je even nadenkt schiet de vergelijking al snel in je hoofd. Klanten vragen of doen soms dingen die het jou als verkoper (erg) lastig maken en (veel) moeite of extra geld kosten. Dit doet de klant echt niet om jou te pesten! Soms weet de klant het niet eens en in andere gevallen boeit het de klant niet echt. Het is immers jouw probleem. De klant gaat voor zijn of haar eigen voordeel en dat mag de klant! Daar is de klant klant voor. En de klant betaalt jouw salaris als verkoper en dus ook voor alle bijbehorende problemen die jij op moet lossen. Nou kan je je er over opwinden, maar als je dat doet, kan je beter geen klanten nemen! Oftewel een ander beroep. Ook met dat borstelen kan je wellicht de problematiek verminderen als je het creatief toepast!

Miauw jij wel eens over jouw klanten? ?

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!