In mijn vorige post vertelde ik wat ik leerde van kattenharen. Je kan dus eigenlijk van elke ervaring leren, mits je dat wilt.

Een gestructureerde methode om te leren van een ervaring is de Starr-methode. Wederom een afkorting die staat voor een doordachte aanpak.

De S staat voor situatie, in welke Situatie bevond ik me.

De T staat voor taak, welke Taak had ik.

De A staat voor Actie, welke actie deed ik.

De R staat voor Resultaat, wat was het resultaat van mijn actie.

De tweede R staat voor Reflectie, wat leer ik hiervan.

Deze laatste R, oftewel het reflecteren, is feitelijk het leren. Reflecteren betekent het herinterpreteren van een waarneming, gebeurtenis, ervaring en kennis. Het evalueren, analyseren en in een nieuwe betekenisvolle context plaatsen van een ervaring. Bruikbaar voor toekomstige vergelijkbare gebeurtenissen. Heel handig dus. Kan je in de toekomst sneller betere beslissingen nemen.

Sommige mensen reflecteren niet graag. Dit zijn de mensen die zich menigmaal aan dezelfde steen stoten en verbaasd zijn dat zij hetzelfde resultaat krijgen bij dezelfde aanpak.

Zonde! Want leren is zo leuk. Er gaan nieuwe werelden voor je open!

Wat heb jij deze week geleerd?

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!