Luister naar de klant! lees deze verkooptip van ISTNIk vroeg mijn schoonzusje wat zij het irritantste vond van verkopers? Zij antwoordde dat ze niets zo storend vond als een verkoper die haar steeds volgt door de winkel heen. Als een verkoper aan haar vraagt “Waarmee kan ik u helpen?” antwoordt zij dat ze geen hulp nodig heeft en rustig even rond wil kijken.

Een goede verkoper luistert naar deze zin en kijkt ook naar het gezicht van de klant. Dat gezicht laat duidelijk zien “Laat me met rust, ik wil even op mijn gemak rondkijken, zonder iemand die in mijn nek loopt te hijgen.”

Een slechte verkoper denkt dat de aanhouder wint en stalkt de klant door de winkel. Zo zorgt de verkoper dat de klant, in dit geval mijn schoonzusje, de winkel snel verlaat. Zonder te kopen en met een vervelende ervaring. Komt niet snel terug!

Herkenbaar? Of stoor jij je er niet aan?

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!