Pas op met ...tje! Lees deze verkooptip van ISTN!Zullen we eventjes een uurtje plannen voor een gesprekje? De persoon die deze zin uitspreekt, probeert op een rare manier het allemaal wat minder bedreigend voor de klant te laten klinken. Eventjes betekent geen moeite. Uurtje kost veel minder tijd dan een uur. Toch? En een gesprekje klinkt aardiger dan gesprek. Nou ja, dat denkt die persoon dan. Ik krijg er jeuk van. En geen beetje! Maar veel!

Te veel verkleiningen komt redelijk raar of zelfs erg irritant over. En in bovenstaand geval haal je jezelf en jouw advies ermee naar beneden. Laten we een afspraak plannen om zorgvuldig te kijken naar wat u precies nodig hebt. Dat klinkt toch heel anders! Zonder verkleiningen, integendeel zelfs. En niet vragend, maar voorstellend. Ik ben toch de professional en ik ben ervan overtuigd dat ik de klant een goed advies kan geven. Als ik al twijfel, dan zal de klant helemaal twijfelen. En twijfel verkoopt slecht.

Pas dus op met …tje. En net als het beroeps-toontje en het wijzende vingertje helpt coaching  als dit wel doet, dit te signaleren. En zoals je het aangeleerd hebt, kan je het ook weer afleren.

Je begrijpt nu ook de functie van tje in beroeps-toontje en het wijzende vingertje. Het maakt duidelijk dat die irritant zijn!

Ben je het een beet met mij eens?  ?

Jef van Wingerden

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!