Presenteer niet alles, hoe enthousiast je ook bent! Je hoeft niet alles te presenteren! Juist niet! Een gevaar van enthousiasme over je eigen product of dienst, is dat je graag en veel erover wilt vertellen. Ook de personen die heel veel weten van de eigen producten en diensten, hebben de neiging om ook dus heel veel te vertellen. Alsof dat de klant ook maar een beetje interesseert! Het kan natuurlijk wel dat een klant echt alles wil weten. Net zo goed dat je een klant tegenover je kan hebben die helemaal niet zit te wachten op alle informatie. Hoe kom je erachter? Simpel, vraag het de klant. En let op als je je product of dienst presenteert hoe de klant op jouw verhaal reageert. Luistert je klant geconcentreerd en zit de klant een beetje naar voren, dan zit je goed. Zit de klant gapend steeds op zijn of haar horloge te kijken, dan kan je het beter wat korter houden.

Zorg er wel voor dat jij al bepaald hebt welke informatie elke klant MOET ontvangen en welke informatie jij graag WILT dat de klant ontvangt. En geef elke klant die informatie. Dus ook aan de gehaaste klant die niet echt te wachten zit op tekst of uitleg. Al geef je het dan maar op papier!

Veel succes!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!