De situatie voor veel beroepsfotografen is moeilijk. Met name de teruglopende inkomsten door diverse oorzaken zijn daar het bewijs van. Velen klagen steen en been dat ze ernstig lijden onder de nog immer toenemende ambitie en werklust van de amateur. Zelf heb ik dat nog niet zozeer ervaren, maar om mijn ondermaatse verkooppraatjes op niveau te brengen heb ik met nog vier BFN-collega’s op de woensdagen 1 en 29 juni de verkooptraining gevolgd.

Als je je omzet wilt verhogen, ja. Waarom? Omdat deze training goed en de investering zonder meer waard is.

Jef van Wingerden van istn verschaft heldere inzichten aan de deelnemers. Het gaat daarbij niet alleen om wat je moet doen als verkoper, maar ook wat je vooral niet moet doen. Door zijn soms confronterende manier van vragen stellen komen veel problemen aan het licht die je tegenkomt bij het verkopen. De voor velen onbekende technieken van inleiden tot succesvol afsluiten van een verkoopgesprek worden uitgebreid behandeld.

‘Word ik dan zo’n agressieve verkoper met gladde praatjes die mensen iets aansmeert?’ Helemaal niet. Je krijg een kist vol gereedschap waarmee je mogelijke opdrachtgevers laat zien waarom ze het beste voor jou kunnen kiezen. Gereedschap met allerlei handvatten waar de gemiddelde fotograaf niet zo snel aan denkt. Mogelijk bijkomend voordeel: een wapen tegen de gemiddelde amateur die niets afweet van verkopen. Doen dus die training. Tenzij je al top-omzetten maakt en het werk niet aan kan. Dan is het weggegooid geld.

Theo Kuil
Horseprophoto.com