Regel 1 in verkoop is Wees EERLIJK! Eerlijk laat zich eenvoudig vertalen als “zonder leugens of bedrog.” Liegen is sowieso vrij vermoeiend, je moet goed onthouden wat je allemaal bij elkaar gejokt hebt. Voordat je het weet val je door de mand. Want liegen is goed zichtbaar! Als iemand liegt, verandert zijn of haar gedrag: non-verbaal en verbaal. Een andere toonhoogte, een ander tempo, hoelang het duurt voordat de persoon antwoord geeft. De bloeddruk en hartslag veranderen ook. En geloof het of niet, als je jokt wordt je neus wordt langer net als bij Pinoccio. Lees het artikel maar op Scientias! 
Al met al kom je niet ontspannen over bij de klant als je al te verfraaide verhalen vertelt. En als de klant alleen al het gevoel heeft dat jij hem of haar iets op de mouw zit te spelden, houdt het gesprek op. Mensen hebben een hekel aan valsspelers en leugenaars. Maar mensen houden wel van andere mensen die net als zij fouten maken. Heb je dus een blunder gemaakt? Wees eerlijk en geef het toe! Ben je iets vergeten? Idem. Ben je te laat? Geef jezelf en niet de file de schuld. Werkt jouw product altijd? Nee, niet, soms zelfs averechts. Maar bij juist gebruik … Eerlijkheid is cruciaal in de verkoop!
Eerlijkheid moet je niet verwarren met lompheid! Als je partner vraagt of het al te zien is dat hij of zij 2 kg kwijt is, wees charmant (en lieg of het gedrukt staat!)

Succes in het meestal eerlijk zijn.

Jef

PS De komende weken komen de volgende gouden verkoopregels aan de beurt!