Verkoop of marketing? Wie is het belangrijkste?

Toen ik verkoper was, vond ik die jongens van de marketing best eigenwijs en toen ik op de marketing werkte had ik vaak met eigenwijze verkopers te maken. Moraal van het verhaal; ik was net zo eigenwijs als de rest. En dat zowel de verkopers als marketeers dus best eigenwijs mensen zijn, biedt heel veel voordelen! 

Een goede marketeer bemoeit zich met de verkoop en luistert er ook naar. Gaat mee naar klanten en bouwt een vertrouwensband op met de verkopers. Zo ontvangt de marketeer belangrijke informatie en ontdekt kansen.

Een goede verkoper bemoeit zich met de marketing. Ziet zichzelf als oren en ogen in de markt en speelt belangrijke signalen door. Bovendien kan een marketeer belangrijke ondersteuning bieden met b.v. presentatiematerialen, informatie en leads. Als verkoper is het dus slim terugkoppeling te geven over de leads, zodat de markeer kan schakelen.

De vraag wie nu eigenlijk het belangrijkste is, de verkoop of de marketing, laat zich makkelijk beantwoorden: het is de klant!

Hoe is jouw relatie met de verkoop of marketing?

Relatietherapie nodig tussen marketing en verkoop? ? Maak dan een afspraak!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!