Verkooptruckje of verkooptechniek? Lees deze verkooptip van ISTNOnder een post van mij reageerde een vrouw eens met de boodschap dat ze niet van verkooptrucjes hield. In de post beschreef ik dat het handig is om als verkoper vooral de klant te laten praten en liever te lachen om de grapjes van de klant dan zelf grapjes te maken.

Als je in gedachte dan een gladde verkoper ziet die op commando lacht bij elk flauw grapje van de klant, dan snap ik dat je zegt dat je niet van verkooptrucjes houdt. Maar als je in gedachte een alsmaar doorkleppende verkoper ziet die vooral zijn eigen grapjes leuk vindt, snap je dat het advies een uitstekende tip voor die verkoper is!

Moraal van het verhaal, een professionele verkooptechniek is in ogen van sommige mensen een verkooptrucje. Hun benaming zegt meer over hun blik naar verkopers en die is dan niet zo positief.

Natuurlijk komt een pas getrainde verkoper een beetje onnatuurlijk over. De verkoper vertoont net aangeleerd gedrag. Denk maar aan een kind dat net heeft leren lopen of fietsen. Gaat nog een beetje houterig.

Maar als een verkoper het aangeleerde gedrag zich eigen maakt en in zijn of haar gesprekken de klant centraal stelt, zal de klant het niet als trucje ervaren maar als aandacht van een geïnteresseerde verkoper!

Dus als verkoper weet je wat je te doen staat: oefen net zo lang dat jouw aangeleerde technieken volslagen eigen voelen. Voer niet een gesprek vol trucjes maar professioneel adviserend verkoopgesprek!

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!