Als je vroeger een brief wilde sturen, dan was je toch wel even bezig. Je ganzenveer slijpen, stuk geschept papier pakken. Diep nadenken over hetgeen je ging schrijven. Een brief werd immers als een visitekaartje gezien. Zaken als doorkrassen en verbeteringen, inktvlekken, taal- en stijlfouten mocht je vroeger echt niet maken. En als het je keurig gelukt was, eindigde je je brief met een zwierige handtekening en fraai lakzegel. Schitterend! Maar erg tijdrovend!

Het is nu anders en eenvoudiger. De computer corrigeert de meeste foutjes en je kan die eenvoudig verwijderen. Geen lakzegel moeizaam aanbrengen, maar simpel op de knop ‘Verzenden’ of ‘Plaatsen’ drukken. Het kan tegenwoordig dus razend snel, maar helaas besteden de hedendaagse zenders de bespaarde tijd vooral niet aan ‘langer denken over de inhoud’. Integendeel, ook daar wordt minder tijd aan besteed. En het lijkt wel of ze alle bespaarde tijd aan ‘meer zenden’ besteden.

Een Gouden tip uit de Gouden eeuw: laat je bericht minstens een uur liggen en lees het opnieuw. Vraag je af ‘Wat is het doel van mijn bericht?’ en ‘Ga ik dat met dit bericht bereiken?’ Bij twijfel, vraag feedback aan een ander! En bij boosheid en woede kan je je bericht beter minstens 24 uur laten rijpen! Dus tel niet tot 10 maar tot 86.400! Met deze tip kan je jezelf een hoop blunders besparen.

Succes met het schrijven!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

Ontvang GRATIS verkooptips in je mail!
Druk hier voor meer verkooptips!
Druk hier om de aankomende workshops te bekijken!