Wat leert de Brexit jou als verkoper? Nogal wat Britten willen niks meer met Europa te maken hebben! Helemaal niks! Op natuurlijk de vele voordelen na. Cherrypicking oftwel dus wel de krenten uit de pap. De voordelen wel en de nadelen niet. Wel ontvangen en niet betalen. Op zich is dat heel menselijk, ik begrijp dat wel. Zou ook graag een pilsje drinken waar je ook van af valt. Of de krant gratis in mijn bus of nog leuker, de Donald Duck! Gratis parkeren, gratis tanken en natuurlijk mijn auto cadeau. Een soort Alice in Wonderland. Helaas bestaan sprookjes niet.

Dus schrik er niet van als een potentiële klant uitspreekt dat hij of zij jouw product of dienst wel wil ontvangen maar niet wil betalen, lid worden of andere verplichtingen aan wil gaan, etc. Of eerst wil proeven van de pudding; gratis uit proberen. Deze klant spreekt gewoon zijn of haar gevoel eerlijk uit. Vraag door waarom dat zo fijn zou zijn? Dik de door de klant genoemde waarde aan! En zeg daarna vriendelijk dat dat helaas gratis niet gaat. Ik hoop dat het onderhandelingstraject dat mogelijk daarop volgt, iets vlotter verloopt dan bij de Brexit. Je kan trouwens ook aanbieden dat je de producten of diensten van je gesprekspartner ook gratis wil ontvangen. Eens kijken of jouw potentiële klant dat zelf leuk vindt om te doen!

Veel succes in de verkoop!

Jef