Een verkoopteam met alleen maar toppers? Dat is net als elke dag taart. En dat lijkt misschien leuk, maar is dus reuze ongezond voor je organisatie. Vroeg of laat neemt toch een van de verkooptoppers zijn/haar ontslag en moet je op zoek naar een andere topper. En hoe goed (en duur) die nieuwe topper ook is, het kost minstens een jaar voordat deze op hetzelfde niveau functioneert als zijn of haar voorganger. Je krijgt dus te maken met tegenvallende verkoopcijfers, met alle gevolgen voor de rest van de organisatie. 

Hoe kan je dit voorkomen?

Het BCG-Matrix voor een solide productportfolio schetst ook voor een verkoopteam het strategische juiste antwoord hoe je aan continuïteit kan komen met je verkoopbezetting. Ken je het model nog, het productportfoliomodel met de questionmarks, stars, cashcows en dogs nog? Zo niet, druk op de knop Uitleg BCG-matrix onder dit artikel.

Een goed verkoopteam is dus niet een verkoopteam met alleen maar toppers, maar uit een uitgebalanceerde mix van jonge honden, gedreven groeiers, belangrijke toppers toppers en een stel ouwe rotten. Deze mix zorgt voor continuïteit in de verkoop en groei en biedt op de lange termijn nog veel meer voordelen. Bijvoorbeeld, is een van de toppers ziek, dan daagt dat de groeier uit om deze tijdens zijn vervanging te overtreffen. De ouwe rotten blijven met plezier werken indien ze ook verantwoordelijk worden gemaakt voor de coaching van een jonge hond.

Een doordacht aanname- en ontwikkelplan is wel een vereiste. Logisch, voor elk succes is immers een goed plan de basis.?

Wil je eens sparren over de verdere ontwikkeling van jouw verkoopteam? Druk op de knop hieronder!