Als je als accountmanager op bezoek gaat bij een klant, is focus een succesfactor. Je hebt een doelgerichte afspraak gemaakt, je hebt je goed voorbereid en je bent keurig op tijd voor je afspraak.
Na de afspraak ben je voor een groot deel klaar. Je aantekeningen uitwerken moet nog, maar dat kan later. Net zoals een voorstel aanpassen.
Dus na de afspraak kan je je focus laten gaan en eens naar links en rechts kijken welke bedrijven daar zitten. En daarnaast mag ook.
Ken je het begrip cold canvassen nog? Stap gewoon binnen bij het bedrijf en maak een vriendelijk praatje bij de receptie. Probeer te achterhalen wie voor jou de geschikte contactpersoon is binnen dit bedrijf. En liefst met bijbehorend telefoonnummer en emailadres. En wie weet wat de receptionist je nog meer vertelt. Een gatekeeper is een prima informatiebron als je ze fatsoenlijk benadert!
Het is niet handig om te proberen direct een gesprek te hebben, omdat je je nog niet hebt voorbereid. Direct een afspraak plannen kan natuurlijk wel. Wees blij en stap vrolijk bij de volgende buur binnen.
Zo kan je je agenda vullen met kansrijke afspraken!
Jef van Wingerden
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!