Als je een presentatie moet maken is het belangrijkste om te bepalen wat jouw kernboodschap is. Hoe bepaal je die?
Stel je voor, de persoon voor wie je de presentatie gemaakt hebt, komt ’s avonds thuis en de partner vraagt waarover de presentatie ging, zal de persoon in ongeveer drie zinnen jouw presentatie samenvatten. Wat wil je dat die persoon dan zegt?
Als jij wil bepalen welke drie zinnen dat zijn, zal jij je qua inhoud daar dus op moeten focussen. Laat zoveel mogelijk afleiding weg, maar focus je op die drie hoofdzaken/hoofdzinnen. Licht ze toe, verrijk ze, laat bijbehorende afbeeldingen of grafieken zien, maak zo de drie hoofdzinnen zichtbaar en duidelijk.
Natuurlijk heb je ook een introductie en afsluiting nodig. Met een beetje creativiteit bouw je de drie hoofdzinnen ook in de introductie en afsluiting in.
Dus niet “Ik ben Pietje Puk en ik presenteer …” maar “Deze presentatie gaat over drie belangrijke zaken: 1 …, 2 … en 3.
En bij de afsluiting kan je ze week benoemen. Of aan de groep vragen of ze de drie hoofdzaken nog weten. Als de ontvanger (persoon of zelfs zaal) ze weten op te noemen ben je erin geslaagd jouw boodschap over te brengen.
Succes bij het maken en geven van jouw presentatie!
Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief op www.istn.nl
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!