Als je iets niet begrijpt, zeg dat dan! Lees deze verkooptip van ISTNAls ik het woord “boom” zeg, zal jij in gedachten vast aan een andere boom denken dan ik. Een eik, iep, den of een fantasieboom. Zo werkt dat. Meestal is het in de communicatie geen probleem dat we over “ongeveer hetzelfde” praten. Als ik vertel dat ik gisteren lekker gegeten heb, kan die info genoeg zijn en hoef jij echt niet precies te weten wat dat lekkere eten precies was.

Als verkoper is het natuurlijk wel belangrijk dat jij bij relevante informatie van de klant voldoende precies weet wat de klant bedoelt. Doorvragen dus. Hee groot, hoe vaak, wanneer, wanneer niet, etc. Vraag voldoende door, vat de antwoorden samen en stel de controlevraag of je het goed begrepen hebt.

Zo voorkom je misverstanden, foute leveringen (met bijbehorende kosten) en teleurgestelde klanten!

Mocht je een keuze van de klant niet logisch vinden, kun je eenvoudig aangeven dat je iets niet begrijpt. Hierdoor gaat de klant jouw meer informatie geven en mogelijk snap je de keuze dan. Zo niet, doorvragen! Net doen of iets begrijpt is erg gevaarlijk en dus erg dom. Doorvragen dus tot je het wel begrijpt.

Klinkt vast begrijpelijk!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!