Verkooptips2020-12-12T12:58:25+00:00

ISTN geeft je gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je verkooptraining voor jezelf of jouw team, druk dan op de knop contact.

Inschrijven nieuwsbrief vol verkooptips
Contact over verkooptraining
2507, 2021

De gatekeeper: passeren of respecteren?

Een gatekeeper is iemand die beslist over informatiestromen en opinies beïnvloedt. Iedere verkoper kent deze gatekeepers. Vaak is het een secretaresse die de beperkte tijd van de manager streng bewaakt. De gatekeeper kan ook een inkoper zijn. Of zelfs een compleet inkoopbureau. Tijdens een training gaf een jongedame de tip, dat als zij moeite had om langs de secretaresse te komen, ze dan later terugbelde als secretaresse van zichzelf die hulp vroeg bij het maken van een afspraak. En secretaresses zijn aardig voor elkaar! Het werkte … Maar de echt gouden tip is om een gatekeeper niet om de tuin proberen te leiden. Maar juist de persoon en de functie te respecteren. Overtuig de gatekeeper om voor jou wel [...]

1807, 2021

Verkoop of marketing? Wie is het belangrijkste?

 Toen ik verkoper was, vond ik die jongens van de marketing best eigenwijs en toen ik op de marketing werkte had ik vaak met eigenwijze verkopers te maken. Moraal van het verhaal; ik was net zo eigenwijs als de rest. En dat zowel de verkopers als marketeers dus best eigenwijs mensen zijn, biedt heel veel voordelen! Een goede marketeer bemoeit zich met de verkoop en luistert er ook naar. Gaat mee naar klanten en bouwt een vertrouwensband op met de verkopers. Zo ontvangt de marketeer belangrijke informatie en ontdekt kansen.Een goede verkoper bemoeit zich met de marketing. Ziet zichzelf als oren en ogen in de markt en speelt belangrijke signalen door. Bovendien kan een marketeer belangrijke ondersteuning bieden met b.v. presentatiematerialen, [...]

1107, 2021

AIDA-formule

Aida is zowel een opera van Verdi, die gaat over Aida, slavin van prinses Amneris, terwijl ze eigenlijk een dochter is van Amonasro, de koning van Ethiopië. Klinkt spannend, of niet soms? En AIDA staat ook voor het ezelsbruggetje van een handig communicatiemodel Attention, soms ook wel Awarenes Interest Desire Action Je trekt eerst de Aandacht van jouw doelgroep, wekt daarna de Interesse, wekt dan de wens (Desire) om het te verkrijgen op en als laatste zorg je dat jouw doelgroep Actie onderneemt. Dit model kan je gebruiken bij het maken van een advertentie, een commerciële of sollicitatiebrief, een landingspagina van je website, een post op LinkedIn, een presentatie of een offerte. Het geeft de stappen weer die jouw uiting een [...]

407, 2021

Marketingmix

De marketingmix is zo makkelijk te onthouden door de P’s. Prijs, Product, Plaats en Promotie. Soms ook nog de P van Personeel erbij. En hoe heet de marketingmix van een winkel? Juist, de winkelformule. Dan komen er de P van Prestatie, Presentatie en Physieke distributie. Ja, fysiek is expres fout geschreven om er een P van te maken. Zo onthoud je het makkelijker. Deze P’s worden ook wel eens de Marketing Tools genoemd, omdat het de knoppen zijn waaraan de marketeer kan draaien om een unieke mix te maken. Heb jij je eigen marketingmix uitgeschreven? Terwijl ik die zin typte realiseerde ik me dat ik dat in ieder geval zelf niet gedaan heb. Ik heb ze wel een beetje in mijn hoofd, maar [...]

2706, 2021

SWOT-analyse

De SWOT-analyse is een compacte opsomming van de kansen en bedreigingen waar een organisatie mee van doen heeft en de sterktes en zwaktes van deze organisatie. Door deze kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes tegenover elkaar te zetten in de confrontatiematrix, weet je waar de grootste kansen en bedreigingen zitten in context tot de buitenwereld. Hiervoor kan je dan ideeën voor bedenken (strategische opties) en die analyseren op haalbaarheid (FOETSJE-analyse). Belangrijk is dat je weet dat de kansen en bedreigingen extern liggen en de sterktes en zwaktes intern. Ook is het handig om je je te beperken tot 3 tot maximaal 5 van elk. Slim is het om deze analyse jaarlijks te herhalen. De buitenwereld staat niet stil [...]

2006, 2021

De klantenpiramide van Curry

Met dit model kan je jouw klanten onder de loep te nemen met behulp van de 20-80 regel. Deze regel gaat op voor veel gebeurtenissen in het leven, dus ook voor jouw klanten en jouw winst. 20% van jouw klanten levert 80% van je winst op. 80% van jouw klanten levert 20% van je winst op. Wil je meer winst? Focus je dan eerst eens op  jouw huidige klanten. Kost minder tijd en geld en je krijgt veel inzicht. Bijvoorbeeld, welke klanten leveren het meeste op en welke het minst! Je weet dan waar je je aandacht en budget het beste aan kan besteden. Wat betekent het voor je winst als je de omzet van je 20% grootste klanten [...]

1306, 2021

Sellogram

Mijn vorige tip sloot af met: Zorg vooral dat je weet waarin jij je positief onderscheidt van de concurrentie! Hoe kan je dat het beste doen?Een sellogram kan een handig hulpmiddel zijn. De Sellogram is een matrix met als ene ingang de producteigenschappen van jouw product of dienst en als andere ingang de door de afnemer gewenste eigenschappen oftewel de koopmotieven. Deze matrix is al in 1958 bedacht door de verkoopexpert Jan L. Wage!De koopmotieven kun je handig verdelen in rationele en emotionele Koopmotieven. Hoe kom je achter die motieven? Simpel: vraag het de klant! Begin dus niet met jouw product maar focus je volledig op de behoefte van de klant. Het zal je verbazen hoe weinig klanten je hoeft [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden

Kom in gesprek


Schrijf u in voor de (gratis) nieuwsbrief
Ga naar de bovenkant