Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2104, 2024

Vragen! De wedervraag!

In een eerdere post heb ik al verteld over ons ‘trauma’ opgelopen op de lagere school waar ons geleerd is ons vingertje op te steken voordat we een vraag mochten beantwoorden. De rest van ons leven geven we dus heel graag antwoord op vragen. Het streelt ons ego ook als iemand ons iets vraagt. Je wordt immers serieus genomen. Maar realiseer je, je bent niet verplicht om iemands vraag te beantwoorden! Soms is de vraag te persoonlijk en wil je hem niet beantwoorden. Soms wil je de vraag pas in een later stadium van een gesprek beantwoorden. (Wat kost het?). Het kan ook zijn dat je de vraag niet volledig begrijpt of de context van de vraag toegelicht wil [...]

1404, 2024

Vragen! De cocktailvraag!

Een cocktailvraag klinkt lekker, maar dat is het niet. Het is een veel gemaakte fout in het stellen van vragen. Het zijn meerdere vragen in één zin. Bijvoorbeeld: “Wanneer gaat u de beslissing nemen en wat zijn de belangrijkste beslispunten? Het lijkt misschien efficiënt, maar je verknalt hiermee tenminste een vraag en de andere verzwak je. Soms bof je en is jouw gesprekspartner zo kien om ze allebei te beantwoorden. Maar meestal beslist jouw gesprekspartner al dan niet onbewust, welke vraag beantwoord wordt. Jij mist dan een belangrijk antwoord of je moet de gemiste vraag opnieuw stellen. Maar mogelijk merk je zelf niet eens dat de klant een vraag onbeantwoord heeft gelaten. Dus zorg ervoor dat elke vraag uit [...]

704, 2024

Vragen! De retorische vraag!

De beroemde vraag waar je geen antwoordt op verwacht omdat je denkt dat jouw toehoorder het helemaal met antwoord van de vraag eens is. “Iedereen wil toch succes hebben?” Je hoort het verschil met een echte vraag omdat je geen vraagteken aan het eind laat horen maar een uitroepteken. De intonatie is dus anders. Retorica betekent redenaarskunst en daarom heet deze vraag ook de retorische vraag. Iemand redeneert en stelt deze vraag niet om een antwoord te krijgen maar een betoog overtuigend af te sluiten. Sommige managers (of echtgenoten!) geven opdrachten in de vorm van een retorische vraag. “Is het een idee dat jij vanmiddag de schuur opruimt?” Hoe irritant is dat? Voordelen: ✅ Je krijgt lekker gevoel Nadelen: ❌  Je [...]

3103, 2024

Vragen! De meerkeuze vraag!

Op school was de meerkeuzevraag een van de favorieten. Met een beetje logica kon je toch een voldoende scoren op een proefwerk dat je te slecht geleerd had. Maar voor de vraagsteller is het best moeilijk om een goede meerkeuzevraag te stellen. Sommige verkopers verknallen een goede open vraag door zelf al een reeks antwoorden op te sommen. Dat is geen meerkeuzevraag, maar een eerder een signaal dat de verkoper te graag wil. Niet doen dus! Een meerkeuzevraag is vooral bruikbaar bij het inperken van keuzes. Die inperking is handig, omdat je liever hebt dat de klant iets kiest dat jij kan leveren of nog mooier op voorraad hebt. Voordelen: ✅ Je krijgt concrete keuze ✅ Beperkt mogelijke antwoorden ✅ Sturend [...]

2403, 2024

Vragen! De gesloten vraag!

Na de open vraag in mijn vorige verkooptip zo opgehemeld te hebben, lijkt het of je eigenlijk alleen maar open vragen moet stellen. Is dat zo? Nee! De gesloten vraag heeft precies de tegenovergestelde voor- en nadelen! En soms kies je bewust voor de voordelen van de gesloten vraag en accepteer je de nadelen. Voordelen: ✅  Sturend ✅  Concreet ✅  Duidelijk ✅  Kost weinig tijd ✅  Grote invloed gesprek Nadelen: ❌  Je krijgt weinig informatie ❌  Je moet hard werken ❌  De klant ervaart de ruimte al beklemmend ❌  Slecht voor de gespreksverhouding ❌ Gesprekspartner voelt zich gestuurd Deze nadelen zijn best hard. Weet dat je met Gesloten vragen Gesloten klanten creëert. Zelfs een aardige open klant wordt bot als je enkel gesloten vragen stelt. [...]

1703, 2024

Vragen! De open vraag!

De open vraag is zo’n beetje echt werkende toverkunst. Je stelt een open vraag en de persoon die deze vraag gaat beantwoorden doet al het werk. Het enige wat jij nog hoeft te doen is geïnteresseerd luisteren. Hoe doe je dat ook alweer? De open vraag is een efficiënte manier om informatie te achterhalen. Weet je nog wat een open vraag is. Die begint met wat, waar, waarom, waarmee en hoe. Bijvoorbeeld: “Hoe goed ken jij de voordelen van een open vraag?” De voordelen:    ✅ Je krijgt veel informatie ✅ Je hoeft zelf niet hard te werken ✅ De klant ervaart de ruimte als prettig ✅ Goed voor de gespreksverhouding ✅ Gesprekspartner voelt zich belangrijk De nadelen: ❌ Het gaat alle kanten op ❌ Gevaar afdwalen [...]

1003, 2024

Vragen! Eerst akkoord!

Als je mijn voorgaande tips gelezen hebt, weet je dat iemand liever praat (vooral over zichzelf!) en ook graag antwoord wil geven op vragen. Als verkoper heb je dus ogenschijnlijk een makkelijk baantje! Je hoeft alleen maar vragen te stellen en de klant is reuzeblij om ze te antwoorden. Maar helaas, zo simpel is het leven ook weer niet! Voordat je vragen mag gaan stellen, zal je een akkoord van de persoon hiervoor moeten hebben gekregen. En hoe kom je aan zo’n akkoord? Dat is weer gemakkelijk: gewoon vragen. “Vindt u het goed dat ik u enkele (of veel) vragen stel om u een goed advies te kunnen geven?” Of liever nog iets met jouw woorden, passend bij jouw [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant