Verkooptips2020-09-09T15:37:21+00:00

ISTN-Verkooptips:

ISTN-Verkooptips geeft je gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven nieuwsbrief vol verkooptips
2709, 2020

Groundhog Day is leerzaam!

In deze komisch film speelt Bill Murray de rol van Phil Conners, een cynische weerman die voor de zoveelste keer verslag moet doen van ’t jaarlijkse Groundhog Day Festival. Maar dan blijkt dat hij telkens dezelfde dag beleeft, waarin van ’s ochtends tot ’s avonds steeds hetzelfde gebeurt. Dat biedt hem wel de mogelijkheid steeds iets anders te proberen en uiteindelijk te ontdekken hoe hij Rita Hanson (Andie MacDowell) aan de haak moet slaan. Als verkoper zit je feitelijk ook in zo’n rol. Steeds een afspraak maken met een klant, deze voorbereiden, het gesprek voeren en succesvol zijn of juist niet. Als het niet lukt, helaas Pindakaas! Maar het geeft niet, want je krijgt net als Phill weer een nieuwe [...]

2009, 2020

Afwijzingsangst bij Afsluiten!

Angst is zinvol! Het voorkomt gevaren! Hoogtevrees is prima; als je valt doe je je pijn of erger. Angst voor een beer in de natuur? Logisch, dat beest kan hartstikke hard bijten! Niet fijn! Maar bekijk het wel realistisch! In Nederland is de kans dat je een beer tegenkomt nihil. Pas wel op in de Alpen of Pyreneeën. Neem een bel mee! 80% van de verkopers sluiten niet af! Vaak vanwege afwijzingsangst! Ook een zinvolle angst, want afgewezen worden is niet fijn. Deze is ontstaan in de oertijd toen wij nog in groepen leefden. Afgewezen worden stond gelijk aan levensgevaar; ik word uitgestoten en alleen kan ik niet overleven. De oertijd is echt voorbij! Hoe moet met de afwijzingsangst omgaan! [...]

1309, 2020

Complimenten betoveren!

Goed gedaan! Geweldig! Knap! Je hebt het uitstekend volbracht. Dat nieuwe pak staat je goed! Zo’n compliment is toch heerlijk om te krijgen? Bedank de persoon dus die jou een compliment geeft dus en probeer het compliment voor al niet te relativeren. (Bijvoorbeeld niet “Dat had iedereen toch gekund!”) Geef zelf ook vaker complimenten. Ze kosten niets en kunnen mensen positief betoveren! Geslaagde verbouwing van uw pand! Leuk idee! Slim bedacht! Natuurlijk geef je alleen gemeende complimenten. Wil je eens het betoverend effect van een persoonlijk compliment zien? Bij een op straat uitgevoerd experiment liet een team een foto nemen van iemand terwijl die ook gefilmd werd. Tegen die persoon werd gezegd dat ze foto’s van iets moois moesten maken [...]

609, 2020

Is de klant nog koning?

Meestal word ik in een winkel uitstekend geholpen. Maar het gebeurt ook wel dat ik me in een winkel niet welkom voel, omdat ze mij als klant geen enkele aandacht geven. Soms irriteer ik me aan het niveau van de verkoper die nog minder verstand van de producten heeft dan ik. En heel zelden word ik als klant onbeschoft behandeld. Er bestaan dus hele slechte verkopers! Maar hoe zit het met de andere kant van de medaille? Als we naar de klant gaan kijken, in hoeverre gedraagt deze zich nog koninklijk? Laatst was ik in een winkel waar een vrouw luid een telefoongesprek via de luidspreker voerde terwijl de verkoper de gekochte spullen inpakte. De verkoper deed tactvol net of [...]

3008, 2020

De rekensom iets uitgebreider

In mijn vorige blog stelde ik dat het geven van korting niet handig en het berekenen van toeslagen wel slim is. Klopt helemaal! Wat wel belangrijk kan zijn is dat je in je prijsberekening rekening houdt met je vaste en variabele kosten. Je vaste kosten verdeel je over je afzet die je verwacht. Dus stel je verwacht per jaar 600 uur te verkopen en je vaste kosten zijn 6.000 euro dan kan je per uur dus 10 euro berekenen als bijdrage aan de vaste kosten. Verkoop je een jaar slechts 300 uur, krijg je 3.000 te weinig binnen voor je vaste kosten, dus gaat dat ten koste van de winst! Dat doet pijn! Maar verkoop je 1.200 uur dan [...]

2308, 2020

De rekensom die een verkoper MOET snappen!

Het verschil tussen de verkoopprijs en de kosten een product of dienst is winst. Elke euro die je korting geeft, gaat dus direct van de winst af! Het is belangrijk om te weten dat door het hefboomeffect het kortingspercentage dat je de klant cadeau doet, niet in verhouding staat tot het percentage dat de winst daalt! Stel simpel, product kost 90 euro en je verkoopt deze voor 100, dan maak je 10 euro winst. Stel dat je de klant 5% korting aanbiedt dan verlaag je de verkoopprijs naar 95 euro, minus kosten 90, oftewel je winst daalt van 10 euro naar 5! Je winst halveert dus! Brrr. Geef dus liever geen korting! Met 5% korting maak [...]

1608, 2020

Vraag om de lolly!

In de winkel stond een vaas vol heerlijke lolly’s. Het jongetje vroeg aan de verkoopster “Mevrouw, mag ik een lolly hebben?”. Met deze vraag is niets mis! Het jongetje graaide niet hebberig een handje lolly’s bij elkaar, maar vroeg het keurig! Die vaas met lolly’s staat er immers niets voor niets. Die traktatie is vast bedoeld voor de kinderen van klanten en het jongetje was de zoon van een klant. In plaats van punten te scoren bij zijn moeder reageerde de verkoopster afgemeten met “Jongetjes die vragen, worden overgeslagen”.  Grrr! Als kind heb ik al een enorme hekel aan dat belerende zeurzinnetje gehad. In dit geval stond het jongetje niet zoals ik met zijn mond vol tanden en zonder lolly, [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds negen jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden

Kom in gesprek


Schrijf u in voor de (gratis) nieuwsbrief
Go to Top