Verkooptips

Verkooptips2021-10-20T12:44:09+00:00

ISTN geeft je gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

Inschrijven nieuwsbrief vol verkooptips
Informatie over incompany verkooptraining
210, 2022

Afspraken maken!

Een afspraak met een binnenkomende lead kan het beste met de telefoon. Het helpt dus als je bij het binnenhalen van een lead zijn of haar directe telefoonnummer hebt. Dat scheelt je zoekwerk en de moeite om doorverbonden te worden. Je moet er ook voor zorgen dat je toestemming van de lead hebt om die persoon te bellen. Dat laatste kan met een akkoordklikje, maar het duidelijk aangeven in het reactieformulier is ook voldoende. Belangrijk: een lead wacht niet! Bel dus binnen een paar minuten als de lead binnenkomt. Denk niet dat de lead alleen informatie bij jou aanvraagt! Misschien wel bij zeven! Zorg dat jij de eerste bent die belt! Kan jouw resultaat zo maar 5 keer hoger [...]

2509, 2022

Jouw leads!

Een prospect is dus een suspect die reageert. Maar wat is dan een lead? Een lead is een prospect in het eerste stadium. Oftewel door een reactie op een e-mailing of op een website te geven, wordt de suspect eerst een lead. De eerste fase van prospect zijn. Als je dus de potentiële klant gebeld hebt en er een gesprek mee gehad heeft, blijft de potentiële klant een prospect tot hij of zij koopt. Er zijn natuurlijk meerdere fases te onderkennen in de prospectfase van een potentiële klant. Een prospect die een offerte ontvangen heeft, is van een andere orde dan eentje die alleen basisinformatie ontvangen heeft. Maar als je voldoende leads hebt, kan je contact met deze leads [...]

1809, 2022

Jouw prospects!

Een suspect die reageert op een communicatie-uiting van jou, wordt daarmee een prospect! Er is wederzijds contact geweest! Daarmee zijn de eerste stappen gezet van de customer journey van die klant in jouw funnel. (Nou ja, tenzij die klant jou een mailtje stuurt met het verzoek voor eeuwig uit jouw mailbestand gegooid te worden, maar dat snap je zelf. Dan was deze suspect dus geen suspect of was jouw uiting niet echt sterk.) Is het verschil tussen de suspect en prospect groot? Nogal ja. Van een suspect weet je bijna niks. Je hebt een inschatting gedaan dat dit bedrijf of personen uit een bepaalde doelgroep tot jouw potentiële klanten behoord, maar dat was niet meer dan een aanname. Het [...]

1109, 2022

Jouw suspects!

Een suspect is iemand of een bedrijf waarvan jij vermoedt dat het een potentiële klant is. Suspect betekent letterlijk ‘verdachte’, maar het enige wat je verdenkt van een suspect is dat hij of zij graag klant bij je wil worden. Ze zijn bijvoorbeeld klant bij een concurrent van je. Of je levert al aan bedrijven uit dezelfde branche of bedrijfsgrootte. Of, als je maar lang genoeg wacht, worden voormalige klanten weer suspects. Jouw suspects zijn dus een lijst potentiële klanten. Mag dat zo maar, een lijst maken. Dat is toch een database en voordat je het weet zondig je tegen de AVG en de privacyregels? Voor B2B mag dit wel! Een bedrijf heeft geen recht op privacy, zeker niet [...]

409, 2022

Jouw doelgroep!

Jouw doelgroep is de groep mensen of bedrijven waaraan jij jouw producten en/of diensten wil gaan verkopen. Het belangrijk om deze doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de branche op wie jij je richt, maar ook de bedrijfsgrootte die jij wil helpen. Bepaal ook met wie jij allemaal contact wil hebben binnen die bedrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de inkoper, maar ook de commercieel directeur, de marketingmanager, etc. Hoe beter je omschrijft, hoe preciezer je mikt! En net als bij echt schieten, hoe beter je mikt hoe groter de kans is dat je raakt schiet. Als je jouw doelgroep te ruim kiest, beteken je waarschijnlijk WEINIG voor VEEL mensen. Slimmer is om VEEL te betekenen voor WEINIG [...]

2808, 2022

De funnel!

De funnel, of voor iedereen die net als ik veel van de Nederlandse taal houdt, de trechter, is een marketingmodel dat het proces beschrijft van doelgroep tot klant. Slechts een op de vijftig klanten koopt direct! Oftewel 98% van de klanten heeft meerdere contactmomenten nodig om een aankoop te doen. De gemiddelde klant heeft zelfs tussen de vijf en acht contactmomenten. Deze getallen zeggen natuurlijk nauwelijks wat over jouw markt. Onderzoek zelf welke cijfers spelen in jouw product-markt-combinaties. Al deze contactmomenten samen noemen we de customer journey. Deze constomer journey verschilt per klant. Natuurlijk kan je jouw klanten wel indelen in groepen die nagenoeg dezelfde stappen doorlopen. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat jouw potentiële klanten gedurende dit proces op [...]

2108, 2022

Kijk eens wat vaker in de spiegel!

Word je snel zenuwachtig of verlegen? Bloos je snel en heb je het idee dat iedereen dat ziet? Dan krijg je hier een simpele tip waarmee je het gevoel onder controle kan krijgen! Ga thuis voor de spiegel staan en roep het zenuwachtige of verlegen gevoel bewust op. Kijk jezelf steeds aan in de spiegel terwijl je dit doet. Trek er een raar gezicht bij waarbij je probeert expres zo zenuwachtig, verlegen of blozend eruit te zien. Maak ook een kreunend of ander geluid waarbij je jouw frustratie uit over jouw zenuwachtigheid, verlegenheid of gebloos. Je zal zien dat het niet meevalt dit serieus te doen. Je gaat vanzelf om jezelf lachen. En dat lachen zorgt voor ontspanning! Dat [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden

Kom in gesprek


Schrijf u in voor de (gratis) nieuwsbrief
Ga naar de bovenkant