Verkooptips

Verkooptips2021-10-20T12:44:09+00:00

ISTN geeft je gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2201, 2023

Hoe neem je een klacht aan?

Weet je nog het verschil tussen een bezwaar en een klacht? Oja, een bezwaar uit de klant tijdens het verkoopgesprek. En jij kan daar vast goed mee omgaan. En een klacht uit een klant na levering als er iets is dat niet aan de verwachtingen voldoet. Zowel bij een bewaar als een klacht moet je oppassen dat je je niet aangevallen voelt. Zelfs als de klant heel boos is en jou echt wel met woorden aanvalt (schelt of beledigt), jij niet in de verdediging schiet. Uitzondering, is als jij je echt bedreigd voelt. Dan moet je wel een grens trekken door tegen de klant vriendelijk te zeggen: “Ik begrijp dat u heel boos bent, maar als u mij blijft [...]

1501, 2023

Haastige spoed!

Toen ik laatst op de markt bij een oliebollenkraam een appelbeignet kocht, bood de verkoper aan deze warm te maken. Heerlijk! Maar toen ik bij het wegwandelen mijn eerste hap nam, ontdekte ik dat mijn lekker krokante appelbeignet opgewarmd was in een magnetron en daarmee in een slappe hap veranderd was. Met een boze gatver, gooide ik hem in een prullenmand! Hoe kan je jouw heerlijke product op zo verprutsen? Ik ging niet eens terug om te klagen of mijn geld terug te vragen. Ik besloot nooit meer terug te gaan. Realiseer je dus dat de klachten die klanten bij je uiten, slechts een gedeelte van de klachten zijn. Ken je de spreuk “Ben je tevreden, vertel het anderen [...]

801, 2023

Dagelijks een uurtje op vakantie!

Klinkt dat niet heerlijk? Een uurtje vakantie als afwisseling van een werkdag. En altijd droog! Geweldig. Wie wil dat niet? Hoe krijg ik dat voor elkaar? Vrij eenvoudig. Ik heb thuis een hometrainer en van mezelf moet ik elke dag 700 kcal verbranden. Als het een beetje lekker weer is, wandel ik graag buiten om dit te doen. Maar als het koud is of nat, zit ik liever op de hometrainer. Nu is dat fietsen op de hometrainer erg saai, maar als je het combineert met het afspelen van een filmpje van een mooie fietstocht op Youtube, wordt het een vakantietripje. Ik merkte dat als de fietser een veerpont opreed ik ook stopte met trappen. En ik ga zelfs [...]

101, 2023

De tijden veranderen!

Deze uitdrukking is een afgekorte weergave van de Latijnse spreuk ‘tempora mutantur et nos mutamur in illis’ wat betekent ‘de tijden veranderen, en wij veranderen met hen’. Dat meeveranderen wordt niet door iedereen even enthousiast omarmt. Mensen hebben vooral een hekel aan verplicht te moeten veranderen. Maar aan de andere kan weet je dat niet de snelste, grootste of sterkste zal overleven, maar wel degene die zich het snelste aanpast aan veranderende omstandigheden. Constant aanpassen is dus de slimste strategie. Hoe eerder je weet wat komende veranderingen zijn, hoe meer je je concurrent voor kan zijn. Dus de omgeving goed in de gaten houden. Afwijkende signalen snel oppikken. Maar ook hoe flexibeler jij je organisatie maakt, hoe sneller jij [...]

1812, 2022

Pas op met de letter X!

Afgelopen week verstuurde ik de nieuwsbrief vol verkooptips met als onderwerpregel XXX. Nu denk ik niet dat alle ontvangers dachten dat ze kusjes van me kregen, al gun ik ze deze van harte. Nee, het was een stommiteit! In meerdere sessies de nieuwsbrief aangemaakt en in de eerste versie nog geen koopregel gekozen, maar eventjes xxx ingevuld. Als je dat later ontdekt en corrigeert is er niks aan de hand. Maar helaas … De X is gevaarlijk! De letter x even gauw invullen lijkt dus handig, maar kan tot fouten leiden. Bij een bedrijf bekeken we de adressenlijsten eens kritisch. Het viel op dat bij de klanten van een bepaald verkoopteam, de voorletter X maar liefst 28 keer voor [...]

1112, 2022

Heb jij je plan voor 2023 al klaar?

Weet je wie je topklanten waren en wat zij volgend jaar voor omzet gaan opleveren? Weet je hoe je nieuwe klanten gaat werven? Hoeveel tijd en budget dat vraagt? Weet je of je nieuwe producten gaat ontwikkelen en introduceren? Of ga je met je bestaande producten nieuwe markten betreden? Heb je een plan klaar hoe je ervoor zorgt dat klanten klant blijven en niet weglopen? Heb je planning voor 2023 al klaar? Kom je tijd te kort of heb je nog ruimte. Weet jij of je je verkoopdoelstelling voor 2023 gaat halen? Succes met het beantwoorden van deze vragen in je verkoopplan 2023! Heel veel succes ermee! En als je hulp nodig hebt ... 🤔 PS Wil je gratis [...]

412, 2022

De marketingfunnel analyseren.

Meten = weten! Vandaar dat het verstandig is om de verschillende stappen in de marketingfunnel te meten! Je kan dan snel zien waar er verbeterpunten zijn! Kijk maar in het voorbeeld van de deelanalyse Werving nieuwe klanten! Deelanalyse, want naast deze moet er ook eentje zijn van het bewerken en behouden van de vaste klanten. En eentje voor het terugwinnen van exklanten. In deze deelanalyse Werving nieuwe klanten valt op dat het bedrijf slechts 20% van de leads bewerkt. Waarom? Wat zonde? Wat zou de omzet zijn geweest als 100% van de leads bewerkt waren? Een belscore van 24% oogt fraai. Leuk wordt het als het een gemiddelde is van meerdere mensen, waarbij bijvoorbeeld de een 45% scoort en [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant