Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1603, 2025

Nog een manier om de file te vermijden.

En 's morgens een lekker ontbijtje! Als je een belangrijke afspraak hebt, ga dan de avond ervoor er al naar toe. Pik een hotel of B&B in de buurt. Natuurlijk kost dit geld, maar te laat op een belangrijke afspraak komen kost mogelijk nog meer geld. Het biedt bovendien het voordeel dat je heel ontspannen op je afspraak verschijnt, omdat je alle stress van reizen vermeden hebt en je zeker weet dat je op tijd bent. En met een beetje geluk heb je net een heerlijk ontbijtje binnen, dus je kan er tegenaan. Indien je een groot gebied bewerkt als accountmanager, is het handig om dit gebied in deelgebieden op te delen. Zodra je een afspraak in [...]

903, 2025

Oefeningen voor in de file.

Oefeningen voor in de file . Als je toch in de file staat, kan je de tijd op verschillende manieren nuttig maken. Ontspanning: in plaats van je ergeren zet je fijne muziek op en ontspan je je. Geniet van de traagheid van rijden. Files kan je soms niet vermijden, je eraan ergeren wel. Stress is slecht voor je hart, dus probeer het te voorkomen. Educatie: via podcasts kan je veel kennis opdoen. En dat op allerlei vlakken. Meer kennis betekent meer inzicht en meer begrip. Oefening: je kan het komende gesprek oefenen door het te voeren met jezelf. Wist je dat in jezelf praten een signaal van hoge intelligentie is? Praat dus gerust met jezelf en laat [...]

203, 2025

In de buitendienst? In de file …

Pffft, soms sta je vreselijk vast! Als je in de buitendienst zit, zit je dus automatisch veel in de auto. En wie gedacht heeft dat heel Nederland na de coronatijd thuis zou blijven werken, weet nu wel beter. De files zijn terug en langer dan ooit. Extreem vroeg vertrekken zorgt voor een vlotte rit. Je bent dan wel veel te vroeg op je locatie, maar in de auto kan je prima werken, zeker met een kop koffie van de benzinepomp. Ga bijvoorbeeld eens aan de slag met al je LinkedIn-connecties. Met wie zou je een wel een afspraak willen? Lees je voorbereiding voor het komende gesprek nog eens door? Je kan ook eerst thuis aan de slag [...]

2302, 2025

Praat positief over anderen!

“Als je bij die zaak op de mat bij de voordeur gaat staan, kost dat al 500 euro!” zo kraakte de verkoper in de beddenzaak de concurrerende beddenzaak van zijn buurman af. Hoe komt dat over bij de klant? In ieder geval niet sympathiek en ook niet geloofwaardig. Want toen de klant niet slaagde bij deze verkoper stapten ze binnen bij de buurman en constateerden dat er in ieder geval geen rekening van 500 euro volgde toen ze het waagden op die mat te stappen. In tegendeel. Ze werden daar vriendelijk ontvangen door een deskundige en sympathieke verkoper die de tijd voor de klant nam. De kwaliteit was hoger dan de bedden van de buurman en de prijzen vielen [...]

1602, 2025

Als je iets niet begrijpt, zeg dat dan!

Als ik het woord “boom” zeg, zal jij in gedachten vast aan een andere boom denken dan ik. Een eik, iep, den of een fantasieboom. Zo werkt dat. Meestal is het in de communicatie geen probleem dat we over “ongeveer hetzelfde” praten. Als ik vertel dat ik gisteren lekker gegeten heb, kan die info genoeg zijn en hoef jij echt niet precies te weten wat dat lekkere eten precies was. Als verkoper is het natuurlijk wel belangrijk dat jij bij relevante informatie van de klant voldoende precies weet wat de klant bedoelt. Doorvragen dus. Hee groot, hoe vaak, wanneer, wanneer niet, etc. Vraag voldoende door, vat de antwoorden samen en stel de controlevraag of je het goed begrepen hebt. [...]

902, 2025

Maak de referentie tot hoofddoel!

Realiseer je dat bijna elke klant een netwerk heeft. Maak dus het krijgen van de referentie tot hoofddoel van jouw contact met de klant. En wees daar open over, zeg dat maar gerust tegen de klant. En vraag maar hoe jij voor tevredenheid kan zorgen bij de klant. Wat levert punten op! Om een referentie te krijgen moet je ervoor zorgen dat de klant tevreden is over jouw product of dienst. En ook tevreden over het adviesgesprek, jouw uiteindelijke advies en overtuigende presentatie, de levering, etc. En het aardige is dat als je dat allemaal goed doet, betaalt de klant zijn rekening ook graag. Maar het leukste is dat als de referentie volgt, er vaak ook meerdere klanten volgen. [...]

202, 2025

Wees niet bang om te zeggen dat je iets niet weet!

Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden ... Klanten zijn zeker niet gek, maar hebben natuurlijk vaak wel een kennisachterstand wanneer ze een bepaalde aankoop zelden doen. Omdat een klant aan het oriënteren is, zal een verstandige klant veel vragen stellen aan jou als verkoper. Dat is fijn, omdat je dan je deskundigheid kan laten zien en horen en daarmee vertrouwen kan opbouwen bij de klant. Mocht de klant een vraag stellen waarop je antwoord niet weet, complimenteer de klant dan met de vraag. Vertel de klant dat je zelf ook het antwoord niet weet en stel voor dat je het gaat uitzoeken en later het antwoord aan de klant zal laten weten. Vraag akkoord daarvoor. [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant