Hieronder vind je compact beschreven hoe je meer klanten kunt werven via jouw website en social media. Je vindt de negen stappen en de uitwerking eronder. Het is geen rocket science! Mocht je van een bepaald onderwerp te weinig afweten, dan kun je eenvoudig online meer informatie vinden.

Veel succes!

Jef

Gratis cursus klanten werven via je website

Meer omzet via je website creëren is geen goocheltruc! Het zijn een reeks acties die je moet uitvoeren en waarvan je het resultaat moet meten. Het begint bij je website en het eindigt bij jouw verkoopvaardigheden.

Kun je de volgende vragen beantwoorden?

  1. Hoeveel bezoekers komen op je site?
  2. Hoeveel keer is er gebeld door sitebezoekers?
  3. Hoeveel keer is het contactformulier ingevuld?
  4. Hoeveel procent van de bezoekers heeft dus het contactformulier ingevuld?
  5. Bel je de ingestuurde contactformulieren binnen een uur?
  6. Bij hoeveel procent van de ingestuurde contactformulieren krijg je een afspraak (of directe order)?
  7. Bij hoeveel procent van de bellers n.a.v. de website krijg je een afspraak (of directe order)?
  8. Bij hoeveel procent van de (aanvraag of bel-) afspraken scoor je een order?
  9. Hoeveel marge maak je per order?

Tip: weet je de antwoorden niet en heb je budget, vraag dan hulp aan een goede online-marketeer die je kunt vinden bij diverse online-adviesbureaus. Heb je geen budget, ga dan zelf spelen en dan vind hieronder een korte cursus hoe je dat doet. Een korte compacte cursus. Als je meer informatie wil over een deelonderwerp, kan je die ook eenvoudig online vinden.

1. Hoeveel bezoekers komen op je site?

Via google-analytics kun je dit bijhouden. Je kan zien hoeveel bezoekers er komen, uit welke plaats ze komen, hoelang ze op de site zitten, welke pagina’s ze bezoeken, of ze 1 of meer pagina’s bekijken, etc. Het belangrijkste is dat je begint met kijken, want dan realiseer je je dat jij enorm effect kan hebben op het aantal bezoekers.

Via een post op LinkedIn, Facebook of andere social media kun je bezoekers naar je website trekken. Als je het niet uitbesteedt, zal je dus zelf moeten gaan experimenteren. Realiseer je dat een post een boodschap is die je zendt naar jouw doelgroep met als doel dat zij jouw website gaan bezoeken. Probeer dus ook het aantal connecties dat je op LinkedIn en Facebook hebt te vergroten! Ga als amateur niet zo maar adverteren op social media of google. Je betaalt dan echt onnodig veel leergeld!

Hoe maak je een goede Linkedin- of Facebookpost?

  • Maak dus een kopregel die jouw doelgroep interesseert, wek hun nieuwsgierigheid op.
  • Maak je post kort. De mensen op social media zitten niet te wachten op verhandelingen. Hoe korter hoe beter!
  • Schrijf niet over jezelf of jouw bedrijf, maar schrijf over wat jouw doelgroep interesseert! Schrijf het liefst over menselijke leuke zaken!
  • Leg ze uit hoe ze contact kunnen hebben zonder de url van jouw website in jouw post te plaatsen. Social media vinden url’s die bezoekers van hun platform wegsturen niet leuk en zullen jouw post dan weinig vertonen. In de eerste reactie onder jouw post kan je wel je url vermelden.

Plaats je post en let de volgende zaken:

    • – aantal bezoekers op je site (en wat doen ze daar?)
    • – aantal likes
      – aantal reacties
    • – aantal vertoningen

De ene post werkt beter dan de andere. Leer welke werkt en welke niet. Maar realiseer je vooral dat jouw activiteit tot meer bezoekers leidt! Het rijmt ook nog.

2. Hoeveel keer is er gebeld door sitebezoekers?

Veel ondernemers weten dit aantal niet. Als je überhaupt niet of weinig gebeld wordt, zie dan de toename als resultaat van je activiteit. Wil je het precies weten? Voor slechts 5 euro heb je een prepaid simkaart met een apart nummer en een oude telefoon heb je vast wel en anders heb je voor geen 40 euro een nieuwe. (De mobiel hoeft alleen maar te bellen). Noteer dit nummer op je site, dan kan je eenvoudig het aantal ontvangen telefoontjes meten.Bovendien is het voor jou fijn om te weten dat het binnenkomende telefoontje een potentiele klant is die via de website en telefoon contact zoekt. Ongeveer 33% van de reacties van de sitebezoekers gaat via de telefoon, dit is natuurlijk maar een gemiddelde. Jij hebt een grote invloed via je site of je potentiele klanten laat bellen of niet. Als je op je homepage duidelijk vermeld: “Bel voor direct contact 06-12345678”, dan zal de klant sneller bellen dan als je je telefoonnummer onderaan verstopt hebt op je contactpagina. Net als het vorige stukje, meten is weten. Als je dus geen of te weinig telefoontjes krijgt, weet je dat je iets moet veranderen aan je site of aan je post op social media!

3. Hoeveel keer is het contactformulier ingevuld?

Zorg ervoor dat op je homepage liefst meerdere contactknoppen zitten. Het zelfde geldt voor al je andere pagina’s. Je wil graag dat de potentiële klant die knop indrukt, dus maak de knop een echt opvallend elementop de pagina!
Het handigste is dat je een apart emailadres aanmaakt voor je contactformulieren. Hierdoor zorg je ervoor dat de kostbare formulieren niet tussen de grote stapel mail verdwijnen. Ik sprak laatst iemand van een bedrijf waar de contactformulieren die binnengekomen waren door niemand bekeken werden. Hoe zonde! Nog een ander belangrijk punt, verzamel geen informatie via het formulier die je niet nodig hebt. Naam, email, telefoon, bedrijfsnaam en eventuele vraag zijn logische velden om op te nemen op het formulier. Maar bijvoorbeeld leeftijd of geslacht is niet noodzakelijk. Zorg ervoor dat ook je website een pagina met het privacyreglement is opgenomen, waarin je schrijft wat je met de verzamelde gegevens doet. Dit om aan de AVG-richtlijnen te voldoen.

4. Hoeveel procent van de bezoekers heeft dus het contactformulier ingevuld?

(Het aantal telefoontjes n.a.v. de website + het aantal contactformulieren) gedeelte door het aantal bezoekers = de conversie van je website.Aan onze eerste website hadden we keihard gewerkt en we waren er ook reuze trots op. Na een jaar konden we concluderen dat we 2 formulieren ontvangen hadden met 6.000 bezoekers. Een conversie van 0,03%. Daar word je niet vrolijk van. 🙁 Deze conversie is ronduit beroerd. Stel je eens voor dat de conversie 1% geweest was, dan hadden we 60 contactformulieren gehad. Dat is tenminste een lekker aantal. Dankzij de tips van Online Leadbox hebben wij onze site aanzienlijk verbeterd! Nu zijn we weer vrolijk! 🙂

5. Bel je de ingestuurde contactformulieren binnen een uur?

Bel Zo Spoedig Mogelijk!!!
We leven nu in een 24-uursmaatschappij; voorbeeld: websites die spullen verkopen weten dat je uiterlijk de volgende dag mag bezorgen, maar liever nog vandaag. Kan je je voorstellen wat dat logistiek betekent?
Een formuliertje nabellen kan natuurlijk wel snel. Bel maar eens binnen een minuut, je zal ontdekken dat de potentiele klant verbaasd maar enthousiast reageert. “Zo, dat is snel!”. Als je binnen een uur reageert is dat acceptabel. Maar na een paar uur bellen? We hebben het eens gemeten: binnen een uur verkochten we 65%, na vijf uur nog 15%. Je scoort dus 75% minder! Laat staan dat als je de volgende dag of nog later belt. Ik ben iemand tegen gekomen dat wekelijks de binnengekomen aanvragen belde. Behalve als ze er geen zin in had, dan belde ze de week erop. Geeft niks, leverde toch al weinig op. Jij weet nu hoe dat komt!

6. Bij hoeveel procent van de ingestuurde contactformulieren krijg je een afspraak (of directe order)?

In het vorige stukje heb je kunnen lezen hoe snel je moet bellen! Ik houd me aan deze regel en scoor bij het maken van afspraken 100%. Om dit ook te bereiken hoef je geen verkooptrainer of geweldige verkoper te zijn. Snel bellen is wel handig. Mocht je willen weten hoe je het beste kan bellen en ook nog hoe je betere afspraken kan maken, volg dan onze gratis workshop “Maak van je lead een klant! Deel 1”.

7. Bij hoeveel procent van de bellers n.a.v. de website krijg je een afspraak (of directe order)?

Hierbij bepaalt de klant het tempo, die belt immers. Dan moet jij natuurlijk wel opnemen, anders vertraag je het alsnog. Kon je niet opnemen, bel dan binnen een uur terug en stel je fatsoenlijk voor als je belt door middel van een geweldige trigger! Weet je hoe je die moet maken? Zo niet, volg dan onze gratis workshop “Maak van je lead een klant! Deel 1”.Je leert dan nog veel meer.

8. Bij hoeveel procent van de (aanvraag of bel-) afspraken scoor je een order?

Hier is dus de vraag, hoeveel afspraken heb jij nodig om een offerte uit te mogen brengen en hoeveel offertes worden uiteindelijk een order. Oftewel, hoe goed kan jij verkopen? Beter leren verkopen begint met een houding dat je beter wil verkopen. Begin met meten. Begin met na elk gesprek je af te vragen wat goed was en wat beter kon. Bel elke offerte na en als ze niet voor jouw offerte kiezen vraag dan waarom? Op deze site kan je tientallen tips lezen hoe je beter kan leren verkopen. Wil je een keertje sparren over jou verkoopuitdaging, neem dan contact met mij op.

9. Hoeveel marge maak je per order?

Weet wat je gemiddelde orderwaarde is. Dus hoeveel euro omzet levert een gemiddelde order op. Hoe kom je daar achter? Je omzet delen door het aantal orders. Weet ook wat jou marge is per order. Dit is cruciaal om te weten! Al is het alleen maar als de klant wil afdingen. Stel jouw klant wil 10% korting en jouw marge is maar 6% … Geef dus geen korting, maar bereken liever een toeslag vanwege …! Als je je marge per order weet en al het bovenstaande voor elkaar heb, weet je dus ook of de inspanningen die je moet doen voldoende renderen.Voorbeeld:
€ 2.500,= omzet per order met een marge van € 1.000,=
B. Stel je scoort 1 op de 2 offertes (50%)
C. Stel je brengt bij 66% van je bezoeken een offerte uit.
D. Stel je belscore is 100%.
E. Stel je heb wekelijks 1 aanvraag door alle activiteit op social media. Dan heb je op jaarbasis 50 aanvragen, 33 offertes, 17,5 orders, 41.500 omzet en 17.500 marge. Met A. tot en D. kan ik je helpen nog hogere cijfers te scoren! Neem eens deel aan onze gratis workshop “Maak van je lead een klant” Deel 1. Voor E, moet je een goed Online-Marketingbureau inschakelen. Reken eens uit als je wekelijks geen 1 maar 2 aanvragen zou hebben? Of 3?

Succes met het online en offline klanten werven.

Realiseer je dat het niet eenvoudig is, maar dat je gedurende tijd leert wat wel en wat niet werkt. De aanhouder wint zoals altijd!

Veel succes,

Jef van Wingerden

PS Zullen we linken op Linkedin?