Luisteren- Blokkades - Lees deze verkooptip van ISTNAls we naar iemand luisteren spelen er soms onbewust luisterblokkades een rol.

We hebben de neiging om op iemand verhaal te reageren door ongevraagd advies of commentaar te geven, te prijzen of af te keuren of gerust te stellen of te waarschuwen. Of een andere reactie vanuit ons perspectief.

Hoe goed bedoeld dat ook is, is dat waar jouw gesprekspartner op zit te wachten? Misschien wel, maar misschien ook helemaal niet! Als jouw reactie niet overeenkomt met de bedoeling van jouw gesprekspartner, dan houdt het gesprek wel zo’n beetje op. Die persoon kapt het gesprek dan na jouw goedbedoelde reactie af. Zonde, je mist dus de kern.

Daarom is het slim om eerst te vragen welke reactie iemand van jou verwacht, voordat jij reageert. Vooral bij gevoelige of belangrijke onderwerpen.

Als je met iemand spreekt, wees je dus van je ingebakken luisterblokkades bewust en houd die voor je en luister, luister, luister.

Luister om te luisteren en niet om te reageren! Oei, wat moeilijk!

Herkenbaar? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!