Bij de ontwikkeling van een nieuwe straaljager was het probleem ontstaan, dat als deze door de geluidsbarrière vloog, allebei de vleugels afbraken. En dat is niet handig voor een vliegtuig, dus alle technici probeerden het probleem op te lossen. Maar zelfs als ze de vleugels versterkten bleef het probleem hetzelfde.

Toen de directeur door de fabriek liep, werd hij beleefd aangesproken door een medewerker. Hij beweerde de oplossing te hebben. “Je moet in de strook waar de vleugel afbreekt, om de 10 cm gaten maken.”, beweerde de man. De verblufte directeur schudde ongelovig zijn hoofd en liep verder.

Enkele dagen later werd er een brainstorm gehouden om het probleem op te lossen. Omdat er weinig ideeën kwamen, vertelde de directeur toch maar deze opmerking aan de ingenieurs. Voor de grap programmeerden ze het idee in de testsoftware. Tot hun verbazing bleven de vleugels nu vastzitten. Toen ze het ook met het prototype probeerden, werkte het daar ook. Het probleem was opgelost! De gaten bleken voor de nodige flexibiliteit te zorgen die het afscheuren voorkwam.

De directeur ging blij op zoek naar de man die hem die tip gegeven had om hem te bedanken. Het duurde lang voordat hij vond. Het bleek de schoonmaker te zijn! De directeur vroeg verbaasd hoe die hij op het idee gekomen was. “Ach, ik moet altijd de toiletrollen ophangen en het viel me op dat het papier overal scheurt, behalve bij de perforatie.”

Wat leer je hiervan? Twee belangrijke zaken!

Luister naar iedere tip die je cadeau krijgt en denk niet te snel dat het niets is! En ten tweede, laat ondeskundigen eens meedoen met het brainstormen. Ze komen soms met onorthodoxe oplossingen waar de experts niet op hadden kunnen komen.

Heb je ooit een tip uit onverwachte hoek gekregen? ?

Jef van Wingerden

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!