Op Nu.nl stond onder de rubriek Wetenschap een aardig artikel over gelijk krijgen of gelijk geven.
Mannen moesten hun vrouw tijdens dit experiment gelijk geven en zelfs zonder klagen dingen te doen als zij dat vroeg. Zelfs in die situaties waarin de man het gevoel had dat zijn vrouw het verkeerd zag. De vrouwen wisten niet dat de man deze opdracht had. Gedurende het onderzoek werd de kwaliteit van leven van zowel de vrouw als man gemeten met een score van 1 tot 10. Na twaalf dagen stopten ze het onderzoek omdat de mannen het gevoel hadden dat de vrouwen steeds kritischer werden. De geluksscore bij mannen daalde van een gemiddelde 7 naar 3. Bij vrouwen nam deze marginaal van een 8 naar een 8,5 toe.

Toen ik dat artikel bericht doorstuurde op Facebook, kreeg ik met name reacties van vrouwen die vonden dat het onderzoek eenzijdig was en dat je beter het gelijk hebben kon verdelen. Allebei waar! (ik heb ze gelijk gegeven en vond dat dan ook echt!) Mannen bleken het bericht vooral te liken!

Interessant wordt indien je dit onderzoek koppelt aan de relatie die je met je klanten hebt. Leidt het steeds gelijk geven van de klant niet tot dezelfde conclusies? Marginale toename klanttevredenheid en juist steeds kritischere klanten, terwijl jijzelf ronduit gefrustreerd wordt? Ik denk dat het zo is. Ook in je relatie met klanten, moet je je eerlijk, open en vooral gelijkwaardig opstellen. Je bent geen onderdanig knechtje die blij is wat te mogen doen voor Koning Klant. Je bent een bruikbare oplossing voor een probleem van de klant en hij/zij waardeert je zo dat hij/zij er zelfs voor wil betalen.

Kortom, de klant heeft niet altijd gelijk!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!