Een akkoord sluiten - Lees deze verkooptip van ISTN

Screenshot

Het is te hopen dat jij als verkoper doorlopend akkoorden met klanten sluit.

Om een akkoord te kunnen sluiten moet er vanuit jouw kant eerst een voorstel aan de klant gedaan worden. In dit voorstel maak je duidelijk wat de klant krijgt of kan verwachten. Duidelijk geef je wat de voorwaarden zijn en natuurlijk wat een en ander kost. Als de klant instemt met jouw voorstel en “Ja of akkoord” zegt is het akkoord gesloten. Gefeliciteerd!

Een mondeling akkoord is dus ook een akkoord! Een uitzondering op die regel vormt de aan en verkoop van onroerend goed door een particulier en de acceptatie van een concurrentiebeding in een arbeidscontract. Hier wordt een particuliere klant dus beter beschermt. Dit geldt dus niet voor zakelijke klanten, daar is een mondeling akkoord voor de aankoop van een bedrijfspand wel bindend. (Succes met bewijzen, dat is weer een ander punt!)

Het voorstel dat je doet moet duidelijk en compleet zijn, dus als het over iets groters, duurders of ingewikkelders gaat, is het handig en verstandig om je voorstel schriftelijk te doen. Zowel voor de klant als voor jou is dat veel overzichtelijker.

Ook is het verstandig als verkoper om bij grotere verkopen een duidelijke overeenkomst op te stellen, deze te laten tekenen en te zorgen voor algemene voorwaarden.

Maak van het tekenen een feestje. Feliciteer de klant met de beslissing. Maar pas op dat je niet van pure enthousiasme allerlei extra zaken gaat toezeggen.

Succes met het afsluiten van veel akkoorden!

Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief op www.istn.nl

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!