Als jouw inventarisatie min of meer een keuzelijst inhoudt, kan het praktisch zijn om een laptop tijdens het gesprek te gebruiken. Je hoeft dan na het gesprek immers alleen maar op enter te drukken en klaar is kees. B.v. een keuken: type kastjes, deurtjes, knoppen, apparatuur, etc.

Het klinkt handig totdat je observeert wat er gebeurt met het gesprek dat gaande was. Dat gesprek slaat hartstikke dood. Logisch ook, want om een laptop te bedienen moet je wel naar het scherm kijken. En als je naar het scherm kijkt, heb je geen contact met de klant en de klant niet met jou.

Als een kladblok gebruikt, heb je dat risico ook. Vandaar dat je geen roman moet schrijven maar met steekwoorden het gesprek moet vastleggen. De klant ziet wat je doet en ervaart geen muur zoals het opstaande scherm van een laptop wel doet. De korte gesprekspauzes van slechts enkele seconden bieden juist voordelen: rust, klant praat verder of verduidelijkt.

Als jouw inventarisatie een keuzelijst inhoud, kan je prima uit de voeten met een formulier. Laat dit formulier gerust zien aan de klant en vertel dat jij op die wijze de keuzes uiteindelijk vastlegt. Maar dat je dat eerst veel vragen wilt stellen om te kijken welke keuzes de voorkeur hebben.

Maak dus aantekeningen met de hand!

Ben je het met deze stelling eens? ?

Reacties die het anders zagen:

Karim Bouwman: “Totaal niet mee eens , tegen woordig heb je ook hybrid laptops. Hierdoor kan je juist de klant betrekken bij jouw digitale notities.”

Esther Bekker: “Of je volgt een cursus blindtypen bij ! ?”

Anémone Altheer-Genvier: “Ik denk dat het per persoon, gesprek, etc kan verschillen. Zelf ben ik erg van pen en papier, persoonlijke voorkeur. Maar stel ik bespaar tijd door het alvast in te voeren, en deze tijd kan extra naar de klant, dan vind ik een scherm toch het overwegen waard. Of je kan samen kijken naar het scherm, samen eventueel tikken/invoeren dan kan dit juist verbinden. En zo heb ik nog meer voorbeelden die voor het één of juist het ander kunnen pleiten. Ik weet niet of het voor mij zo zwart wit is … ik denk liever in kleur. ?”

Jef van Wingerden

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!