In mijn vorige post besprak ik de mogelijkheid om een verkoopgesprek op te nemen en stelde dat je om toestemming van de klant moet vragen, zelfs terwijl dit wettelijk niet hoeft.
Realiseer je dat de klant dus ook jouw verkoopgesprek kan opnemen zonder toestemming te vragen. Dat mag dus! De klant mag het vervolgens niet publiceren zonder jouw toestemming.
Je hoeft je hier geen zorgen over te maken als je ieder gesprek voert alsof het opgenomen en gepubliceerd mag worden. Verkoop dus geen kletspraatjes, houd je aan de regels, kraak je concurrent niet af, roddel niet over je collega’s en wees eerlijk en respectvol!
Ethiek is het goede doen, ook als iemand niet kijkt. (Uitspaak Hans Hoek!) Ethiek is ook: een correct gesprek voeren, ook als het niet opgenomen wordt.
Indien jouw product of dienst complex is, kan het zelfs onderscheidend zijn om je klant aan te bieden het gesprek op te nemen. “Dan kunt u het thuis nog een keer rustig beluisteren.” .
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!