Luisteren - Empathie - Lees deze verkooptip van ISTNEmpathie is de vaardigheid om een situatie waarin een ander zit en de (bijbehorende) gevoelens van die ander te begrijpen en aan te voelen.
Empathisch waarnemen let op de verbale en non-verbale communicatie.

Een empathisch iemand kan dat beter en makkelijker dan een niet empathisch persoon.  En als die empathische persoon aan de ander laat merken dat hij of zij gevoelens herkent die achter de woorden schuilgingen, voelt de ander zich begrepen en veilig. Het gesprek loopt dan veel fijner.

Empathie ontwikkel je al op jonge leeftijd. Als je deze eigenschap niet ontwikkeld hebt kan je op latere leeftijd cognitieve empathie ontwikkelen. Oftewel logisch nadenken wat iemand zegt en snappen dat bij bepaalde gebeurtenissen gevoelens horen. En daarnaar vragen bij de persoon. En de ruimte geven om dat te vertellen.

Je bent geen therapeut of psycholoog, je hoeft dus alleen maar te luisteren. Geef dus wel begrip, maar geen advies over de gevoelens van een ander. Hou jouw mening of vergelijkbare ervaringen ook voor je.

Een empathisch verkoper komt bij de klant veel aardiger over dan een niet empathische verkoper. En aan welke verkoper gunt de klant dan uiteindelijk de order, denk je?

Hoe voelt dat? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!