Luisteren - Focus - Lees deze verkooptip van ISTNAls je met iemand spreekt, richt dan je focus op die persoon. Zowel als je wat zegt of vraagt en natuurlijk ook vooral als de persoon wat terugzegt. Dit klinkt zo logisch en vanzelfsprekend, maar toch gaat het vaak mis.

Een directeur die die mij de hand schudde tijdens een kennismakingsrondje, keek ondertussen vast naar de volgende persoon. Dit speelt twintig jaar geleden, maar ik weet het nog! Je voelt je gewoon volledig afgewezen. Focus is aandacht, aandacht voor iemand.

In een verkoopgesprek, focus je dan op de persoon en niet op jouw product of dienst. Stel dus vragen die gaan over de persoon en zijn of haar behoeftes of uitdagingen. Door jouw focus voelt de klant jouw aandacht als fijn en kom je niet als verkoper over die alleen maar wilt verkopen. En uiteindelijk komen jouw producten of diensten vanzelf aan bod als er behoefte is.

Wees extra alert als je met meerdere personen in gesprek bent. Je moet in dat geval jouw aandacht en focus verdelen. Pas op de valkuil dat je vooral de prater veel aandacht geeft en de stille persoon nauwelijks. Die laatste kan wel eens de beslisser zijn!

Succes met het focussen! 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!