Gedragsverandering - Lees deze verkooptip van ISTNIn een artikel van de NOS over huiselijk geweld, las ik dat daders die zich vrijwillig aanmelden voor therapie goed te helpen zijn. Logisch, ze zijn zich bewust van het probleem en zoeken naar een oplossing. Daders die geen probleem ervaren zijn veel lastiger te bereiken en motiveren. Die vormen een veel groter probleem.

Deze intro over huiselijk geweld heeft niks met verkoopgesprekken te maken, maar wel met gedragsverandering. Je staat pas open voor verandering van jouw gedrag als je zelf een probleem ziet en ervaart of gelooft dat iets beter kan. En pas als je openstaat voor verandering kan er wat veranderen!

Veel verkopers ervaren geen enkel probleem en zijn uitermate tevreden met hun verkoopgesprek. Bijkomend probleem is de tact van de klant, want hij of zij geeft niets snel commentaar op de verkoper, tenzij die het al te bont maakt. En als een matige verkoper feedback vraagt aan de klant, zal de klant snel antwoorden dat het prima was. “Zo, daar zijn we ook weer vanaf.” Tact of gemak, om het even!

Maar om eerlijk te zijn, een matige verkoper die feedback vraagt is eigenlijk geen matige verkoper! Mits de feedback wel correct en eerlijk is en mits deze verkoper iets doet met de feedback. Dan groeit het niveau van deze verkoper snel naar professioneel niveau!

Je hoort wel al drie belangrijke voorwaarden:

·      De verkoper moet openstaan voor feedback èn erom vragen.
·      De feedback moet in ogen van de verkoper correct en begrijpelijk zijn.
·      De verkoper moet aan de slag gaan met de feedback.

Wanneer kreeg jij voor het laatst feedback over jouw gesprek? Had je er wat aan?

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!