Hoe ziet een goede offerte eruit? Lees deze verkooptip van ISTNIk vroeg laatst aan een bedrijf dat best dure dingen verkocht om hun offerte te laten zien. Tot mijn afgrijzen zag de offerte eruit als een rekening, waarbij het woord rekening was vervangen voor het woord offerte. Brrr! Zo verkoop je niet.

Offertes horen er niet uit te zien als rekening! Ze horen eruit te zien als offerte. Logisch toch!

Een offerte presenteert hetgeen de klant gaat kopen. Liefst met foto’s. Liefst met klantgerichte voordelen die aansluiten bij de behoefte van de klant.

Liefst duidelijk:

  • Wat krijg ik.
  • Wat houdt het precies in.
  • Wat moet ik van tevoren doen of erna.
  • Welke garantie krijg ik.
  • Hoe snel kan het geleverd/geïnstalleerd worden.
  • Wat kost het en dan liefst verkleint (per maand?) en of op andere manier gepresenteerd.

Natuurlijk schrijf je in de begeleidende brief dat als er nog vragen of onduidelijkheden zijn de klant kan bellen, maar je probeert in de offerte zo compleet mogelijk te zijn.

Zie de geoffreerde aanbieding als een balans. Aan de ene kant op de balans staat welke waarde je krijgt en op de andere kant van de balans de hoeveelheid euro’s die je daarvoor moet betalen. Je snapt dat handig is om de waarde zo groot mogelijk en de euro’s zo klein mogelijk te presenteren.

Let maar eens op de menukaart van een goed restaurant! Links wat je krijgt (mmm, heerlijk!) en rechts een getal zonder euroteken of decimalen. 45 oogt echt goedkoper dan € 45,00

Succes met maken van jouw offertes!

Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief op www.istn.nl

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!