Met dit model kan je jouw klanten onder de loep te nemen met behulp van de 20-80 regel.

Deze regel gaat op voor veel gebeurtenissen in het leven, dus ook voor jouw klanten en jouw winst.

20% van jouw klanten levert 80% van je winst op.

80% van jouw klanten levert 20% van je winst op.

Wil je meer winst? Focus je dan eerst eens opĀ  jouw huidige klanten. Kost minder tijd en geld en je krijgt veel inzicht. Bijvoorbeeld, welke klanten leveren het meeste op en welke het minst! Je weet dan waar je je aandacht en budget het beste aan kan besteden. Wat betekent het voor je winst als je de omzet van je 20% grootste klanten met 10% kan laten stijgen? Veel meer dan als je voor elkaar krijgt bij de (80%) kleine klanten!

Bij het maken van deze analyse bij het bedrijf waar ik vroeger werkte, ontdekten we tot onze schrik dat onze grootste klanten niet bewerkt werden door de buitendienst! De omzet kwam vanzelf binnen. Gelukkig ontdekte we dat dankzij deze analyse eerder dan onze concurrent!

Toch ook even een waarschuwing. Je enkel en alleen focussen op bestaande klanten leidt op langere duur tot een faillissement. Ook tevreden klanten lopen wel eens weg. Blijf dus ook werven en besteed aandacht aan de suspects, prospects en leads!

Succes met deze klantenanalyse! Heb je er moeite mee? ? Maak dan een afspraak!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!