Nu even niet verkopenTwee keer per jaar is er een natuurlijke pauze: de zomervakantie en de feestdagenperiode.

Je merkt dat klanten in deze periode anders in het gesprek zitten. Een gesprek vinden ze leuk, maar niet te zakelijk en zeker niet aandringen. Hierop bestaan afhankelijk van de branche natuurlijk ook grote verschillen.

Maar heb je contact met je klant en je merkt dat deze een fijn gesprek wel op prijs stelt, maar niet nu nieuwe voorstellen zit te wachten, accepteer dat dan. Voer een fijn open gesprek waarbij de klant best een beetje de leiding mag nemen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je blijft opletten of je interesse- of koopsignalen hoort. De klant kan immers zo maar wisselen van rol. En het zou zonde zijn als je een kans mist.

Deze iets minder op directe verkoop gerichte gesprekken voer je met klanten waar je al een relatie mee hebt. Daarom zijn deze weken zo geschikt voor relatie-onderhoud-gesprekken.

Ben je hiermee eens of zie jij het anders?

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!