Praat positief over anderen! Lees deze verkooptip van ISTN“Als je bij die zaak op de mat bij de voordeur gaat staan, kost dat al 500 euro!” zo kraakte de verkoper in de beddenzaak de concurrerende beddenzaak van zijn buurman af. Hoe komt dat over bij de klant? In ieder geval niet sympathiek en ook niet geloofwaardig.

Want toen de klant niet slaagde bij deze verkoper stapten ze binnen bij de buurman en constateerden dat er in ieder geval geen rekening van 500 euro volgde toen ze het waagden op die mat te stappen. In tegendeel. Ze werden daar vriendelijk ontvangen door een deskundige en sympathieke verkoper die de tijd voor de klant nam. De kwaliteit was hoger dan de bedden van de buurman en de prijzen vielen alleszins mee, dus de koop werd snel gesloten.

De klanten vertelden wat de buurman had gezegd. De verkoper reageerde slechts met “Jammer.” Maar ging er verder niet op in. Heel verstandig!

Een belangrijke les: als je iemand afkraakt, kom je zelf onsympathiek over. Veel leuker, als je iemand complimenteert kom jij ook sympathiek over! Wees dus wijs en praat altijd positief over andere mensen! En heb het eenvoudig niet over mensen waarbij je dat niet op kan brengen, die zijn je aandacht toch niet waard!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!