Denk eens na over de vraag of iedereen tomatensoep lekker vindt? Nee, natuurlijk niet.

Als jij dus de stelling poneert “Tomatensoep is lekker!” krijg je commentaar van of discussie met de mensen die het niet bij je eens zijn. Sterker nog, als jij het maar stellig genoeg zegt, zullen zelfs mensen die tomatensoep wel lekker vinden, reageren dat er meer lekkere soepen zijn. Dit is het effect van een stelling!

Als je de vraag stelt “Vind je tomatensoep lekker?”, krijg je reacties van positief tot negatief, zonder dat de reacties de lading van een discussie hebben. Dit is het effect van een gesloten vraag!

Als je de open vraag stelt “Welke soep vind je lekker?” krijg je diverse antwoorden. Soms met een uitgebreid verhaal erbij. Dit is het effect van een open vraag! Stel dus vooral open vragen en probeer vooral stellingen te vermijden in de verkoop. Met stellingen lok je discussies uit. En met het begin van een discussie eindigt het verkopen! Heb je jezelf wel eens om laten praten door een gebekt iemand?

Succes met vragen stellen!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!