Verkopen is geen bedelen! Lees deze verkooptip van ISTNJij bent geen bedelaar! Wat jij doet is jouw product of dienst verkopen, waarbij de klant een aanzienlijke waarde krijgt en daarvoor graag betaalt. Het is dus belangrijk dat jij je dus als een professionele verkoper gedraagt en niet als bedelaar.

Wees dus klantgericht, maar niet onderdanig. Wees beleefd, maar niet kruiperig. Houd je aan je afspraken, maar vraag de klant ook om zich aan de afspraken te houden. Als de klant te laat betaalt, bel persoonlijk en bespreek het betalingsgedrag. Leverde jij te laat? Of te weinig? Zo nee, dan moet de klant gewoon op tijd betalen.

Heb een keer meegemaakt dat de klant behoorlijk te laat was met betalen. Toen ik hem belde bleek hij op vakantie te zijn en beloofde bij thuiskomst direct te betalen. Prima kan gebeuren. Maar helaas gebeurde het niet en moest ik hem weer bellen. En daarna nog een keer. Uiteindelijk heeft de klant wel betaald, maar hij had mij het gevoel gegeven om mijn geld te moeten bedelen. Daar heb ik geen zin in. Deze klanten gun je aan je concurrent!

Gelukkig is zo’n geval een uitzondering en zijn de meeste klanten sympathiek, menselijk en vriendelijk.

Hoe zijn jouw ervaringen?

Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief op www.istn.nl

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!