Vragen! De gesloten vraag! Lees deze verkooptip van ISTNNa de open vraag in mijn vorige verkooptip zo opgehemeld te hebben, lijkt het of je eigenlijk alleen maar open vragen moet stellen. Is dat zo? Nee! De gesloten vraag heeft precies de tegenovergestelde voor- en nadelen! En soms kies je bewust voor de voordelen van de gesloten vraag en accepteer je de nadelen.

Voordelen:
✅  Sturend
✅  Concreet
✅  Duidelijk
✅  Kost weinig tijd
✅  Grote invloed gesprek

Nadelen:
❌  Je krijgt weinig informatie
❌  Je moet hard werken
❌  De klant ervaart de ruimte al beklemmend
❌  Slecht voor de gespreksverhouding
❌ Gesprekspartner voelt zich gestuurd

Deze nadelen zijn best hard. Weet dat je met Gesloten vragen Gesloten klanten creëert. Zelfs een aardige open klant wordt bot als je enkel gesloten vragen stelt. Het lijkt dan wel een verhoor!

Verkooptip: Word je moe tijdens een verkoopgesprek, realiseer je dan dat je waarschijnlijk te hard aan het werk bent en te veel gesloten vragen stelt. Verander je gesprek! Als je een gesloten vraag hebt gesteld, kan je na de “ja” of “nee” van de klant eenvoudig doorvragen. Bijvoorbeeld: “Vindt u het design belangrijk?”, de klant antwoordt met “Ja” dan kan jij vragen: “Waarom vindt u dat belangrijk?” Door meer open vragen te stellen, gaat de klant meer vertellen en verandert de sfeer in het gesprek! En jij wordt weer ontspannen!

Weet jij wat de beste gesloten verkoopvraag is? 🤔

Veel succes met het stellen van goede gesloten vragen!

P.S. Mis niets van deze reeks over vragen! Schrijf je nu in voor de GRATIS nieuwsbrief vol verkooptips.  

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!